Zondag 7 februari Wijntour

7 februari 2016 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

Zondag 7 februari Wijntour

Vandaag gaan we op wijntour. We worden 's ochtends rond 9:15 opgehaald door onze gids. Een enthousiaste Zuid Afrikaan. We zijn met een kleine groep met een Zwitsers gezin, twee Duitse stellen en een Amerikaanse.

Onze gids verteld nog wat over Stellenbosch. Hij geeft aan dat het wonen in Stellenbosch erg populair is onder de nieuwe rijken. Alle online miljonairs kopen hier een huis. Ook is er veel 'oud geld' aanwezig.

Stellenbosch is een studentenstad. Per jaar studeren er ongeveer 30.000 studenten aan de universiteit. Al deze studenten moeten een plekje hebben,, dus er worden nieuwe studentenaccomodaties gebouwd. Ze zien er erg mooi uit, maar ze zijn niet goedkoop. Per maand kosten ze ongeveer 5000 rand huur.

Onze eerste wijnboerderij is dichtbij de stad. Het is het wijnhuis Lanzerac. Het is een echt oud Kaaps Koloniale villa. Naast de wijn hebben ze ook een vijf sterren hotel en spa. Beetje chique dus. Hun wijn is meerdere keren bekroond door de Zuid Afrikaanse en internationale wijnkenners.

We krijgen 5 wijnen te proeven. In elk glas zit een bodempje. Voor de kenners: Savignon Blanc, Chardonney, Merlot, Pinotage, Cabernet Savignon. Het zijn lekkere wijnen maar 's ochtends om 10.30 al aan de wijn zitten is even wennen. De Pinotage is een speciale Afrikaanse wijnsoort die hier gekweekt is omdat door de felle zon niet alle druiven kunnen overleven.

Na de proeverij rijden we door naar het wijnhuis Tokara. Een relatief nieuw wijnhuis in een modern gebouw. Dit is een heel groot wijnhuis waar vele liters wijn worden geproduceerd. In de wijnvelden is een paar jaar geleden een luipaard gesignaleerd. Leuk om te horen dat deze zeer bedreigde dieren nog hun plekje kunnen vinden. Een luipaard laat zich niet zo heel snel zien en zal eerder wegkruipen dan een mens aanvallen.

Bij Tokara mogen we ook verschillende wijnen proeven, ook weer Savignon Blanc, Chardonney, Pinotage en Cabernet Savignon. We mogen ook de Brandy en de olijfolies proeven. Het is nog geen lunchtijd en we hebben best al wat wijn geproefd, dan zijn we Nederlanders niet gewend. Gelukkig is het lunchtijd. Een beetje eten in de maag is wel zo lekker nu.

Na de lunch door naar het volgende wijnhuis: Camberley. Een kleinere waar er nog veel met de hand wordt gedaan. Maar dat ze goede wijnen produceren blijkt doordat Lufthansa voor hun Cabernet heeft gekozen voor Business Class. Best een prestatie voor een klein wijnhuis. Hier krijgen we 2 Savignon Blancs, Pinotage, een blend van Shiraz en Pinotage en 2 Cabernet Savignons. We worden al echte wijnkenners.

Daarna op naar de laatste Muratie. Een wijnhuis met een lange geschiedenis. Het is weer een oud gebouw, waar nog veel oude elementen zijn. Natuurlijk mogen we hier ook weer proeven: Savignon Blanc, Chardonney, Pinot Noir en Cabernet Savignon. Daarnaast krijgen we nog de keuze uit een dessert wijn of een port.

Genoeg wijn getest vandaag. Op een gegeven moment kun je niet meer met elkaar vergelijken en vaststellen welke ook al weer het lekkerst was. Gelukkig kun je veel wijnen via een Duitse importeur ook in Nederland bestellen. Dus als we een keer heimwee hebben, kunnen we een stukje (slokje) Zuid Afrika naar Nederland halen.

Van zo'n dag wordt je aardig moe. Dus 's avonds meer even rustig aangedaan. We hadden 's ochtends al gereserveerd bij een restaurant, dus daar lopen we op ons gemak naar toe. Het waait flink onderweg (natuurlijk volgens Johan een hele mooie kitewind). We zitten gelukkig op een deel van het terras waar we weinig last hebben van de wind. Maar bij anderen waaien regelmatig dingen van tafel af.

Terug bij ons hotel even inpakken, want de volgende dag gaan we naar Knysna