Chiang Mai

3 februari 2020 - Chiang Mai, Thailand

Chiang Mai

Gisteren konden we ‘s ochtends rustig aan doen. We hadden pas om 11.00 onze transfer naar het treinstation. Dus op ons gemakje ontbeten, nog de laatste spulletjes ingepakt en dan met het busje naar het treinstation.

We waren rond 12.00 op het station en onze trein zou rond 13.15 aankomen. We hadden lekker de tijd om de mensen op het station te bekijken. Op zo’n station is altijd wat te doen en lopen er genoeg mensen rond. Omdat het rond lunchtijd was nog maar even rondgelopen om iets van lunch te kopen. Bij een kraampje worstjes gekocht, dit bleek een soort kruizing te zijn tussen een worst en een loempia. De binnenkant was gevuld met vermicelli. Het smaakte erg goed. Daarnaast ook lekkere verse gesneden mango gekocht. Je kunt op de mango chilipoeder en zout krijgen, een combinatie die verrassend goed smaakt.

Onze trein was mooi op tijd, dus hup in de trein op weg naar Chiang Mai. We hadden in de trein gereserveerde zitplaatsen, dus gegarandeerd plek. De reisduur duurt ongeveer 6 uur. Dus dat was een flinke zit. De trein kwam vanuit Bangkok en er zijn mensen die overdag de 12 uur durende reis naar Chiang Mai ondernemen. Dit kan ook per nachttrein, dan heb je tenminste nog een bed in de slaapcabine.

Rond 8 kwamen we aan in Chiang Mai. We hadden iets wat vertraging onderweg opgelopen. Op het station een taxi gepakt naar ons hotel in de oude binnenstad. Op Zondagavond is er in de oude binnenstad een Nightmarket. Dus onze spullen in de kamer neergezet en meteen gelopen naar de markt. Het is een gigantische markt met heel veel kraampjes en tussendoor etenstalletjes.  We hebben lekker over de markt gelopen en wat eten onderweg gekocht.

Vandaag hadden we de hele dag voor Chiang Mai. Na het ontbijt eerst maar even een plek gezocht waar we wat kleding kunnen laten wassen. Je betaald hier de was per kilo. Je was wordt op een oude weegschaal gelegd en het aantal kilo was bepaalt de prijs. De was krijg je aan het einde van de dag schoon, droog en gestreken terug. Super handig.

Chiang Mai kent heel veel tempels. Aan elke straat staat er minstens eentje. Sommige tempels lijken net Disneyland, hier staan allerlei beelden van de dieren die horen bij je geboortejaar. Dit is vooral bij chinese tempels het geval. Vandaag hebben we flink wat tempels bekeken. Tussendoor zijn we nog wat winkeltjes in geweest. De oude binnenstad is behoorlijk toeristisch. Het is een soort ‘toeristenbubbel’. Er zijn mensen die 5 dagen in Chiang Mai blijven, onze ene dag was genoeg om de belangrijkste dingen te bekijken.

Vanavond hebben we de TukTuk gepakt naar de Night market buiten de oude binnenstad. Dit keer hadden we een elektrische TukTuk; door Johan omgedoopt tot de Thaise Tesla. De nigt market is er elke avond. Ook dit is een grote markt met allerlei kramen en eetstalletjes.

Na een stukje lopen komen we uit op een plein met allerlei eetstalletjes. In het midden staan allemaal tafeltjes. Het heeft een beetje het gevoel van een foodfestival, maar dan met acceptabele prijzen. We eten bij verschillende stalletjes. Hoogtepunten waren vers gemaakte sushi en een soort bapao broodje met hierin viskoekjes of kip.

Na het eten lopen we nog even door op de markt. Ik vind eindelijk de lampionnen waar ik naar op zoek was. Bij veel tempels, winkels en hotels hangen hele mooie lampionnen. Maar we konden ze nergens vinden, gelukkig vonden we nu een winkeltje die er nog twee had. Johan ziet nog een mooi felgekleurd schilderij van een leeuwenkop, maar onze muren thuis hangen al vol, dus we hebben er helaas geen plek voor. We houden het schilderij nog even in gedachten, want we komen nog terug in Chiang Mai.

Morgen gaan we door naar Pai. We gaan met de public bus naar Pai. Hier verbijven we 2 nachten