Zondag 22 juni van Page naar Bluff via Monument Valley

22 juni 2014 - Bluff, Utah, Verenigde Staten

Zondag 22 juni van Page naar Bluff via Monument Valley

Vanochtend om 5.30 zaten we in de auto, op weg naar Monument Valley. We moesten hier om 10 uur zijn voor onze paardrijtocht. Gisteravond hadden we nog wat broodjes en muffins gehaald bij de supermarkt. Dus ontbijt was geregeld. We beginnen een aardige verslaving te ontwikkelen voor blueberry muffins. Dus we kiezen ook iedere keer deze smaak.

Iets voor negenen komen we aan bij de ingang van het visitors centre. Het is in Utah een uurtje later, dus in Arizonatime komen we aan iets voor achten.

In Monumentvalley zijn vele films opgenomen, voornamelijk western. Maar ook Mission Impossible 3 heeft hier een aantal scenes opgenomen. Het is het typische landschap van woestijn met vreemdsoortig afgeslepen rotsen. Ook bekend van Roadrunner.

Monumentvalley valt binnen het Navajo reservaat. Alle mensen die er werken zijn dan ook Navajo's. Onze Nationale parken pas is hier niet geldig, dus we moeten nog entree betalen.

Om 10 uur begint onze tour, als we bij de paddock aankomen, wachten er ook nog andere mensen. We gaan met een groep van 10 op stap, waarbij 2 andere Nederlanders.

Johan krijgt een vliegenschimmel met de naam Magic en ik krijg een vospaard met de naam Navy. De paarden kennen exact het pad, dus lopen rustig achter elkaar aan. Onze gids, Elvis, is een Indiaan van weinig woorden. Hij vertelt wat over het gebied en over de Navajo. Maar niet zo heel erg uitgebreid. Wel maakt hij nog een mooie foto van elk stel met op de achtergrond de rots.

Het is een tocht van 2 uur en de temperatuur loopt op tot 100 graden Fahrenheit (38 graden Celsius) dus het is goed warm. Het terrein is heuvelachtig en vol losse stenen, de paarden moeten hard werken tijdens deze tocht. Af en toe krijg ik Navy in een draf, maar dit paard is liever lui dan moe.

Na de paardrijtocht gaan we zelf op pad met de auto het park in. De weg is gravel afgewisseld met mul zand. We hebben geen 4wheel drive, dus de auto moet hard werken. Onderweg nog mooie foto's gemaakt van de verschillende rotsen.

Na onze tocht gaan we door naar Bluff waar we overnachten. We maken nog even een tussenstopje bij de 'Mexican Hat'. Dit is een grote platte rots die balanceert op een kleine rots. We maken er geen Mexican Hat van.

Bluff is een klein dorpje van 400 inwoners. We hebben hier een leuk hotel en hebben 's avonds lekker gegeten in 1 van de 2 restaurants in het dorp. Het hele dorp lijkt te leven van toerisme.

Het was een lange dag, maar wel veel leuke dingen gezien en ervaren.