Woensdag 2 juli van Yosemite naar San Franciso

2 juli 2014 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Woensdag 2 juli van Yosemite naar San Francisco

Na weer een nacht afzien in de tent gaan we naar San Francisco. Onze laatste stop van de reis. Hier leveren we ook onze auto in zodat we de laatste dagen geen auto meer hebben. De auto heeft ons goed van A naar B gebracht en we hadden lekker veel ruimte voor onszelf en onze bagage.

Voor de laatste keer rijden we nog een keer al slingerend door de bergen. We kijken al wel weer uit naar Nederland met rechte, vlakke wegen. Johan zal blij zijn als hij weer in een auto kan rijden waar hij zelf mag schakelen.

Ook nu rijden we door een gebied met allerlei fruitbomen. Ook zien we hier een daar wat wijnstruiken. We zijn dicht in de buurt van Napa Valley, de wijnstreek van California.

Hoe dichter we bij San Francisco komen, hoe drukker het wordt. Er zijn wegen met heel veel banen en snelwegen die overheen en onderdoor kruizen. Het is wel even wennen dat je ook rechts ingehaald kan worden. De TomTom waarschuwt voor flinke files. Gelukkig zijn ze opgelost als we er langsrijden.

Vlak voor 'San Fran' moeten we voor de eerste keer deze reis tol betalen. Hier is het even wat drukker omdat iedereen een kaartje moet kopen. We rijden niet over de beroemde rode brug binnen, maar over de grijze variant. Deze leidt ons meteen naar Downtown San Francisco waar ons hotel is.

Het is een drukke stad met veel eenrichtingsverkeer waarvan ook nog een gedeelte opgebroken is. De TomTom is door de hoge gebouwen de weg soms kwijt of we volgen deze niet goed genoeg. Na wat rondjes gereden te hebben, zijn we bij ons hotel. De meeste Amerikaanse steden zijn volgens een blokkensysteem gebouwd. Zodat je heel gemakkelijk de weg weer kun vinden door een blokje om te rijden.

We hebben een net hotel middenin het centrum van de stad. Ziet er erg netjes uit. Zodra we de koffers hebben weggebracht, brengen we onze auto terug naar de verhuurmaatschappij. Deze is gelukkig maar een paar blokjes verderop. Na inlevering zijn we helemaal autoloos. Tijdens deze vakantie hebben we 2828 mijl gereden, zo'n 4500 kilometers!

We eten lunch bij een broodjeszaak vlak bij ons hotel. We zijn grote Amerikaanse porties gewend, dus het is even wennen als er een 'normale'  portie wordt geserveerd. Zo kunnen we rustig weer wennen aan Europese maten.

Na de lunch pakken we de trolleybus naar de Golden Gate brug. De beroemde rode hangbrug van de stand. Het is nog wel even een gedoe om bij de juiste eindbestemming aan te komen. Het is niet altijd duidelijk waar je er uit moet. Daarnaast zijn er stops die niet op het kaartje staan. Erg frustrerend.

Gelukkig vinden we de juiste bus en komen bij de Golden Gate brug. Helaas staan de toppen in de mist. Het gebeurt heel vaak dat de brug in de mist staat. Het is heel koud bij de brug. Zeker als je zoals ons temperaturen ronde 40 graden gewend bent.

Na de brug gaan we weer met de bus verder. Deze laat even op zich wachten en is daarna overvol. Johan en ik stappen nog even uit bij Fishermans Warf. De beroemde pier met uitzicht op Alcatraz en de zeehonden die op de kade liggen. Dit is een heel toeristisch gebied vol met winkeltjes, eettenten etc. De zeehonden hebben we niet gezien, misschien morgen beter.

Terugweg krijgen we geen bus te pakken. De bussen zitten stampvol, we komen nergens meer in. Blijkbaar zetten ze geen extra bussen in bij drukte. We besluiten maar een stukje te gaan lopen, maar het is ver weg en heuvelachtig. Daarom maar met de Taxi gegaan, deze brengt ons voor de deur.

Vanavond nog even lekker gegeten bij de Thai. Morgen laatste volle vakantiedag in Amerika. We gaan eerst met een tour door China Town. 's middags nog de tijd om d laatste dingen te doen en dan gaan we vrijdag naar huis.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Henkie:
    3 juli 2014
    en dan is er weer klingel hahahah