Donderdag 3 juli San Francisco

3 juli 2014 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Donderdag 3 juli San Francisco

Ook vandaag is er eentje jarig! Mams is vandaag 60 geworden. Hoera, hoera!

Vanochtend nog even gebeld naar Nederland om mams te feliciteren. Goed om te horen dat alles goed gaat en en dat de diertjes het naar hun zin hebben. Maar dat Jinx graag weer naar buiten wil. Ze moet nog eventjes geduld hebben, want dit weekend mag ze weer lekker buiten spelen.

Vanochtend voor de verandering uitgeslapen tot wel half 8! Is een keer wat anders tijdens deze reis. Eerst maar even ontbeten bij een bakkerij hier in de buurt. Hier halen allemaal mensen koffie en iets te eten voordat ze naar het werk gaan. Het is een flinke drukte.

Sowieso is het hier erg druk in de stad. Dat is wel even wennen na de rust van de natuurparken. Maar het is ook wel even weer lekker om in een stad te zijn waar wat leven in de brouwerij is.

Als eerste staat vandaag een rondleiding door China Town op het programma. San Francisco heeft een grote gemeenschap van chinezen die hun eigen wijk hebben. Hier staat alles tweetalig; in het chinees en in het engels.

We worden rondgeleid door een Amerikaanse met Chinese roots. Ze heeft hier vroeger ook zelf gewoond. Ze vertelt dat ze 2 kleine kamer hadden waar ze met 12 mensen woonden. Ze sliep vroeger in bed met 4 zussen. Een beetje zoals China waar ze ook met zoveel mensen wonen.

Onze gids vertelt wat over de geschiedenis van de Chinezen in San Francisco, dat de eerste chinezen hier de was deden voor de rijke mensen en daarna een grote bijdrage hebben geleverd aan het bouwen van de spoorwegen. Tot in de 20ste eeuw zijn de Chinezen gediscrimineerd en hadden ze minder rechten dan 'blanke'  mensen. Ondanks dat ze een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan de opbouw van Amerika.

Tijdens de tour bezoeken we nog een 'Chinese Apotheek'. Met allerlei traditionele medicijnen. Zo schijnt het drinken van gekookte soep van een gedroogde gekko te helpen tegen verkoudheid. Deze medicijn laten we maar even aan ons voorbij gaan.

Ook gaan we nog langs een 'fortune cookie' fabriek. Hier worden de typische Amerikaans/chinese koekjes gemaakt met spreuken er in. Grappig om te zien.

Na de tour hebben we een lunch van Chinese gerechten. Is lekker goed te eten. Dus  met gevulde magen gaan we we weer verder op pad. Erik en Petra gaan naar Fishermans Warf en wij gaan naar Union square. Gisteren hadden we dit andersom gedaan, dus we gaan vanmiddag even gescheiden op pad.

Rondom Union Square zijn allerlei grote winkels van de bekende merken. Maar het was me al eerder opgevallen dat de kleding een beetje vormloos is. Dus geen tassen vol met kleding gekocht. Na een bezoekje aan de Applestore (ook hier geen spullen gekocht) pakken we een oude tram naar Pier 39.

De bekende Cable Car hebben we niet gepakt. Hiervoor staat constant een rij van ca. een uur! Daar hebben we geen zin in.

Pier 39 is een heel toeristisch gebied. Het is vandaag superdruk. Morgen op  4 juli is het 'Independence Day' in Amerika en we denken dat vandaag al veel mensen vrij zijn. Het is even leuk om even rond te lopen.

Daarna terug naar ons hotel met dezelfde groene tram. We stappen wonder boven wonder vlak bij ons hotel uit. Alle straten lijken op elkaar, dus je kunt al snel te vroeg of te laat zijn. Maar deze keer hadden we de juiste te pakken.

Vanavond onze laatste avondmaaltijd gegeten bij een Chinees restaurant in de buurt van ons hotel. Ons hotel ligt vlak bij China Town. Dus hier echt chinees gegeten.

Dit was onze laatste dag van de vakantie. Morgen een reisdag. We vliegen 13.55 plaatselijke tijd en komen de volgende dag 9.15 in de ochtend aan. De tassen staan ingepakt om te gaan.

Het was een leuke reis waar we veel bijzondere dingen en mooie dingen hebben gezien. We zijn niet uitgerust, maar het was zeker de moeite waard!