Woensdag 3 februari Simonstown

3 februari 2016 - Simon's Town, Zuid-Afrika

Woensdag 3 februari Simonstown

Vandaag na een lange vlucht aangekomen in Zuid-Afrika. Eerst in zo'n 5,5 uur gevlogen naar Doha in Qatar. Het is een hele nieuwe zeer ruim opgezette luchthaven. Zo nieuw dat ze nog de monorail aan het testen zijn. In Qatar lopen veel typische Arabieren rond in witte gewaden, tezamen met allerlei pluimage van toeristen. Met twee en half uur overstaptijd kunnen we rustig rondlopen en koffie drinken. Daarna stappen we weer op het vliegtuig voor de lange vlucht naar Kaapstad. We vliegen er ongeveer in 9,5 uur naar toe. We vlogen beide vluchten in de nieuwe Dreamliner. Mooie nieuwe toestellen met zelf verduisterende ramen. Je hoeft dus niet meer een schermpje naar beneden te trekken als het licht te fel is. We hebben beide kunnen slapen in het vliegtuig.

In het tweede deel van de ochtend landen we in Kaapstad. We gaan soepeltjes door de douane en ook onze koffers zijn er zo. Dus op naar de auto verhuurmaatschappij. Volgens de douane beambte was het de afgelopen dagen erg warm en was het gelukkig vandaag is koeler. Als de lokalen het al warm vinden......

Op weg naar de verhuurmaatschappij lopen we even een stukje buiten. Het is heerlijk weer boven de 20 graden en een zonnetje. Lekker om in de winter even wat zon te pakken. Bij de verhuurmaatschappij is het ook zo geregeld. Dus even later staan we bij onze auto voor de komende 2 weken; een Toyato Elois. Een bij ons onbekend model, maar lijkt een beetje op de oude Corolla.

De navigatie instellen en daar gaan we! Johan met even de eerste meters wennen, maar het links rijden in het drukke verkeer van Kaapstad heeft hij zo weer in onder de knie. We gaan op pad naar onze eerste accommodatie in Simonstown, een dorpje op het Kaaps schiereiland onder Kaapstad. De snelweg ligt eerst tussen de townships en later tussen de dure villawijken. Wat een contrasten, zo rijdt een nieuwe Porsche voorbij en verder op staan mensen te bedelen.

Als we een stukje de stad uit zijn, wordt het landschap prachtig met mooie bergslingerwegen. De ene keer uitzicht over de stad, de andere keer over de oceaan. Het is een klein uurtje rijden, dus een korte rit onze eerste dag.

Ons hotel ligt midden in Simonstown aan de hoofdweg. Het is even zoeken naar een parkeerplaats, maar gelukkig vinden we er eentje. Het hotel is een mooi oud koloniaal gebouw met een balkon/veranda op de eerste verdieping. We krijgen een gratis upgrade naar de grootste kamer. Dat is een mooi begin van de eerste vakantiedag!

De kamer is op de eerste verdieping en vanaf het balkon hebben we een mooi uitzicht op de straat en de haven van Simonstown. In de haven liggen marineschepen, want het is een marinehaven van Zuid Afrika.

Na even opgefrist te hebben gaan we lunchen aan de haven. Lekkere fish & chips. Het is goed eten en de zon brand goed. We zijn ons natuurlijk vergeten in te smeren met zonnebrand, dus mogelijk wat rode huid vanavond.

Na de lunch gaan we naar Boulders Beach. Hier leeft een grote pinguïn kolonie. Tussen het leefgebied zijn paden aangelegd, zodat je ze goed kunt bekijken, maar ze worden ook niet gestoord. Het zijn er honderden bij elkaar. Het zijn grappige beestjes om te zien. Er zijn nog wat jongen bij, die nog in de pluizige vacht zitten. Schattige beestjes zijn het. Maar ze schijnen ook goed te kunnen bijten. Dus aanraken kost je niet alleen een boete van 500 Rand, maar ook een flinke bijt wond.

Na de pinguïns gaan we weer terug naar het dorp, even wat water kopen bij een supermarktje. Vanavond nog even eten en dan lekker op tijd slapen na de lange reis.

Morgen gaan we een 'rondje Kaap' doen