Donderdag 4 februari ' Een rondje Kaap'

4 februari 2016 - Simon's Town, Zuid-Afrika

Donderdag 4 februari 'een rondje Kaap'

Vandaag gestart met een goed ontbijt met uitzicht op de haven. Echt het vakantiegevoel lekker buiten eten terwijl het langzamerhand opwarmt.

Vandaag gaan we een rondje rijden op het schiereiland onder Kaapstad. Ze noemen de route 'De Oue Kaap Route'. Het is een niet zo brede weg die leidt van en naar Kaap de Goede Hoop. Bekend van de zeevaarders van vroeger, als ze het punt zagen, wisten ze dat ze de vaarroute om Afrika heen hadden overleefd en dat ze op de goede route zaten naar Indie.

Eerst gaan we naar Cape Point, waar een vuurtoren op een rots staat. Omdat we vroeg zijn rijdt de funiculare (een mix tussen een treintje en kabelbaan) nog niet. Dus we lopen naar boven. Hebben we ook wel nodig na dat stevig ontbijt. Het pad valt mee, dus we zijn ook zo boven. Boven staat een stevige wind, zo'n wind waar je in kunt hangen. Dus we waaien lekker uit.

Na wat rondgekeken te hebben, stappen we weer in de auto. Onderweg zijn ze bezig met de weg. En in Zuid Afrika houdt dat in dat ze met veel te veel man eigenlijk niets aan het doen zijn. Omdat er een rijbaan is afgesloten staan aan beide zijden van de afsluiting eerst iemand met een rode vlag die je waarschuwt dat je langzamer moet rijden. Daarna staat er iemand bij een bord waarop de ene kant stop staat en aan de andere kant Go. Met porto's houden ze met elkaar contact. Als je mag rijden, wordt het bord omgedraaid naar Go. Het is een arbeidsintensief systeem, maar het werkt.

We rijden door naar Kaap de Goede Hoop. Onderweg zien we nog een kitesurfer die in de hoge golven aan het kiten is. Er is een goede stevige wind, dus het lukt hem goed. Deze weken is er ook Red Bull King of the Air (een kite surf event) boven Kaapstad, maar er wordt vandaag niet gesurft omdat er te weinig wind is. Terwijl het onder Kaapstad, waar wij zitten wel heel er hard waait. Maar ja, het is ook zo'n 100 km verderop.

Kaap de Goede Hoop is eigenlijk niet heel erg bijzonder. Het zijn wat rotsen en er is bord waarop staat dat het Kaap de Goede Hoop is. Dit bord wordt druk gefotografeerd door een groep Chinezen die net is aangekomen.

Op de terugweg naar de hoofdweg komen we nog een groep bavianen tegen. Het zijn flinke grote. Je moet altijd erg met deze dieren oppassen, ze zijn erg agressief. Maar ook snel, we hebben ze wel eens heel snel een zak chips uit een open raampje zien grissen. Deze groep is rustig, eentje zit lekker bovenop een surfboard die op een auto ligt. Het is een grappig gezicht.

We rijden het park weer uit en vervolgen onze route naar de westkust van het schiereiland. We stoppen nog even bij Kommetjie om te lunchen. Dan weer door naar Chapmans Peak. Wat bekend staat als 1 van de beste rijwegen ter wereld. Het is een smalle slingerpas door de bergen, met hele mooie vergezichten en steile afgronden. Een leuke route om te rijden. Als er een bus tegemoet komt is het aardig krap, maar het past nog goed.

Aan het einde van de route zie ik iets in het water. We parkeren de auto en we zien op twee verschillende plekken dieren in het water. Van de ene weten we zeker dat het zeeleeuwen zijn die spelen in het water. De andere groep kunnen ook zeeleeuwen zijn of dolfijnen. Johan heeft het gefilmd, dus straks even nakijken wat het waren. Erg leuk om ze zo te zien vanaf de straat.

We moeten nog terug naar de oostkust van het schiereiland, want aan deze kant ligt Simonstown. Via een straat met dure oude Kaapse huizen (vlakbij Constantia) rijden we terug naar de oostkust. Er staan echt grote kasten van huizen onder eeuwenoude bomen. Soms zie je alleen maar hele hoge muren waarachter dan waarschijnlijk een kast van een huis staat.

Rond 4 uur zijn we weer terug. Toch zo'n 7 uur op pad geweest vandaag en veel mooie dingen gezien.

Morgen trekken we weer verder. We verlaten dan Simonstown en rijden door naar Stellenbosch in de wijnstreek.