De Machu Pichu

26 september 2015 - Cuzco, Peru

De Machu Pichu

Gisteravond pas laat in ons hotel in Cusco. Dus geen zin meer om een blog te schrijven. We zitten nu aan ons ontbijt. Vanmiddag rond 5 uur vertrekt ons vliegtuig. Eerst naar Lima en daar stappen we over naar onze vlucht naar Amsterdam waar we rond 4 uur 's middags zullen aankomen.

Gisterochtend ging om 4 uur bij ons de wekker. Net als zovelen willen op tijd bij de Machu Pichu zijn. De hotels zijn er op ingespeeld, want we kunnen vanaf kwart voor vijf ontbijten. De avond ervoor hebben we al onze bustickets gehaald naar de Machu Pichu, dus we hoeven hiervoor niet meer in de rij te staan. Als we aankomen bij de plek waar de bussen vertrekken, staat er al een rij van zeker 100 mensen. Gelukkig staan er al veel bussen klaar. Dus als rond half 6 de eerste bussen vertrekken, hebben we ook zo een bus te pakken.

De weg gaat via haarspeldbochten naar boven. Onderweg komen we ook wandelaars tegen die de route te voet afleggen. Het is een flinke klim naar boven. Op de Machu Pichu zelf moet ook nog geklommen worden. Dus het is zeer vermoeiend. Aangekomen bij de Machu Pichu staan we weer in de rij bij de toegangscontrole. Hier willen ze onze toegangsbewijs en paspoort zien.

Helaas is het vandaag wat mistig, dus we weten niet zeker of we de Machu Pichu goed gaan zien. Als we naar binnen lopen bij het eerste terras hebben we gelukkig wel al een eerste zicht op de beroemde citadel. Wat foto's gemaakt en doorgelopen naar boven omdat je vanaf daar het mooiste zicht hebt. Helaas trekt de mist nog verder op. Dus we zien eerst helemaal niets meer.

We besluiten een pad te nemen naar de zonnepoort. Het is een drie kwartier lopen naar de poort. Het begint echter flink te regenen. Dus de regenponcho's aan en schuilen maar. Na zeker een uur wachten, besluiten we naar beneden verder te lopen. We gaan niet omhoog naar de zonnepoort. Als we teruglopen begint het wat minder te regenen en trekt de mist weg. We kunnen het beroemde uitzicht zien en op de foto zetten. Gelukkig hebben dit nog gezien.

Na het foto's maken lopen we naar beneden tussen de gebouwen door. Omdat de Spanjaarden de Machu Pichu nooit ontdekt hebben is de stad relatief onbeschadigd gebleven, wel zijn bij expedities in het begin van de 19e eeuw allerlei stukken meegenomen naar Amerika en andere landen. Deze zijn nog steeds niet teruggegeven.

Het is indrukwekkend hier te lopen en je voor te stellen dat hier ook de Inca's hebben gelopen. Men is er nog steeds niet over uit, wat het doel van Machu Pichu was. Of het een heilige stad was of vooral een agrarische stad. Er zijn zowel veel tempels als veel terrassen voor de akkerbouw gevonden. Ook is niet duidelijk waarom de Spanjaarden de stad niet hebben ontdekt ondanks dat ze hier dichtbij in de buurt zijn geweest. Pas in het begin van de 19e eeuw ontdekt door een Amerikaan die door lokale boeren naar deze stad is geleid. De boeren gebruikten de terrassen zelfs nog voor de akkerbouw.

We besteden een aantal uren in de Machu Pichu. De mist gaan af en aan. We hebben het getimed en binnen een minuut staat de vallei in de mist. Gelukkig blijft het de rest van de tijd droog.

Na bezoek aan de Machu Pichu pakken we weer de bus naar Aqua Calientes. Hier halen we onze rugtas bij het hotel, gaan nog wat eten en hebben nog even de tijd om rond te lopen. Rond half 6 gaat onze trein naar Cusco. We hebben de VistaDome trein de medium luxe. De stoelen zijn iets breder en het tafeltje is iets breder. Ook krijgen we drinken in glazen en wordt onze 'snack'  geserveerd op een bordje.

Het is een beetje Amerikaans want onderweg krijgen we nog 'entertainment' in de vorm van een verkleed bemanningslid en een modeshow van artikelen die ze verkopen. Dat had van ons niet gehoeven.

Rond 9 uur komen we aan in een voorstadje van Cusco, dan nog een half uurtje met de taxi naar ons hotel. Rond half 10 zijn we er. We zijn met z'n allen erg moe. Vroeg op, veel gedaan, veel gereisd. Dus lekker slapen.

Vandaag nog even tijd in Cusco  en dan lekker weer naar huis