Woensdag 4/9 van Durban naar Lionsrock sanctuary lodge in Drakensbergen

4 september 2013 - Bethlehem, Zuid-Afrika

Vanochtend regent het voor de eerste keer dat we in Zuid Afrika zijn. Gelukkig is het een lichte regen, dus voor ons als Nederlanders valt het mee.

Vandaag gaan we op pad naar Lionsrock in de uitlopers van het Drakensgebergte. We gaan niet rechtstreeks. Eerst rijden we via a Thousand Hills. Dit is een leuke route met mooie uitzichten. Aan deze routes zitten veel kunstenaars, dus we zijn ook een aantal winkeltjes in geweest. 1 van deze winkels is een puzzelwinkeltje. Hier worden allerlei hersenkrakers voor volwassen verkocht.

Bijv. het maken van de letter T van vier gesneden stukjes hout. Een vreselijke puzzel! We hebben er maar 1 gekocht zodat we de oplossing kunnen uitvogelen en daarna anderen er mee te pesten :)

Daarna doorgereden naar de Zulu Weavers en Waffle House voor lunch. Johan kon zich nog goed de pannenkoeken herinneren. Dus deze maar weer opnieuw besteld. Het was weer heerlijk!

Daarna op naar Lionrock bij het plaatsje Behtlehem. Er zijn veel wegwerkzaamheden in ZA. Maar wat we nu onderweg tegenkomen slaat alles. Beide kanten van de weg is opgebroken, maar je mag er nog wel overheen rijden. Echt een vreselijke weg met veel gaten. En dat voor 20 km lang! We hebben een stukje gefilmd, dus jullie kunnen straks meegenieten.

Af en toe wil de TomTom ons langs allerlei zandweggetjes sturen. Meestal zijn we eigenwijs en kiezen we onze eigen route. Maar vlakbij Lionrock laten we ons toch verleiden en komen we op een vreselijk slechte zandweg terecht waarop niemand bijna rijdt. Na een paar kilometer maar weer omgedraaid en via een andere route gereden. Het laatste stuk was wel over een zandweg, maar daaraan ligt Lionsrock.

In Lionsrock worden grote katten zoals tijgers en leeuwen opgevangen uit Oost Europese dierentuinen en circussen. De dieren hebben het daar erg slecht. In Lionsrock worden ze opgevangen en verzorgt.

We komen aan als het bijna donker is. De tijd voor de leeuwen om te brullen. Het is fantastisch geluid om ze te horen brullen. Later horen we ook een tijger. Geweldig!

In het restaurant ontmoeten we een Nederlander. Hij is beheerder voor Lionsrock en voorzitten van 4 Paws. De stichting die de dieren redt. Hij vertelt wat over Lionsrock. Er zijn nu al 80 leeuwen opgevangen in Lionsrock! Ze doen erg goed werk.

In het restaurant hebben ze fantastisch voor ons gekookt. Echt heerlijk gegeten.