Donderdag 5/9 Lions Rock Big Cat sanctuary

5 september 2013 - Bethlehem, Zuid-Afrika

Vanochtend is het koud buiten. We zitten hier op 1800 meter hoogte en dat is te merken. Het is zo koud dat we onze adem kunnen zien. Het is dan ook nog winter in ZA. Gelukkig is in de lodge de houtkachel aan, dus het is binnen lekker warm.

Na het ontbijt krijgen we een DVD te zien van 4 Paws (4 Pfoten). De stichting die eigenaar is van Lionsrock Big Cat Sanctuary. Het is schrijnend te zien hoe de leeuwen in de Roemeense dierentuinen leven, in veel te kleine hokjes. Vele zijn sterk vermagerd en hebben huidzweren. Vaak hebben ze onjuiste voedsel gehad (groente!) waardoor ze niet volgroeid zijn, ze hebben bijv. veel te korte poten.

Het is mooi om te zien hoe de dieren reageren op de eerste keer gras onder hun poten. Na de DVD gaan we tezamen met 1 van de medewerkers op pad naar de Leeuwen, Tijgers en Luipaarden. Jazz, 1 van de honden hier gaat gezellig met ons mee.

Als eerste komen we aan bij een aantal leeuwen die nog alleen wonen. Elke leeuw krijgt de beschikking over 1 hectare. De leeuwen zien er goed gezond uit en zijn vooral lekker aan het zonnebaden.

Bij Lionsrock proberen ze groepen te vormen van leeuwen. Daarom plaatsen ze leeuwen naast elkaar in verschillende verblijven en de hoop dat ze met elkaar gaan communiceren. Maar voor leeuwen die altijd in slechte omstandigheden hebben geleefd is dit erg lastig. Het duurt een tijd voordat ze zich ' leeuw' gaan voelen.

Daarna gaan we naar een aantal groepen van leeuwen. Het is al gelukt om een aantal groepen samen te stellen. Ook deze leeuwen liggen heerlijk in de zon en zien er weldoorvoed uit. De leeuwinnen worden wel even actief als er drie paarden langsrennen. Het jachtinstinct komt duidelijk naar boven. Gelukkig zit er een groot hek tussen. Jazz de hond probeert nog een aantal leeuwen uit te dagen voor een spelletje, maar de leeuwen zijn niet onder de indruk.

Daarna gaan we door naar de tijgers en de luipaarden. 1 tijger laat zich graag zien, hij is een echte showmaster. Deze tijger is dan ook door mensen opgevoed en kent zijn naam. Gelukkig mag hij hier nu lekker buiten rondlopen.

Eindelijk hebben we dan ook een luipaard gezien. Wel in gevangenschap, maar we kunnen hem van dichtbij bekijken.

Er wordt druk gebouwd aan een nieuw verblijf, volgende week komen er namelijk 4 nieuwe tijgers bij.

De stichting doet hier erg goed werk met het opvangen van al deze dieren. Naast tijgers, leeuwen en luipaarden, zijn er ook hyena's, wilde honden en wilde katten. Deze laten zich echter niet zien.

Bij de lodge zijn twee honden, Jazz en Carlos, het zijn beide Border Collies. Jazz heeft besloten dat hij vandaag de hele dag bij ons in de buurt blijft. Als we een stukje gaan lopen, loopt hij met ons mee. Als we voor onze kamer zitten, zit hij bij ons. Hij is dol op het vangen van stokken en hij zit dan ook steeds verwachtingsvol te kijken in de hoop dat we een stuk gooien. Hij is onvermoeibaar, maar hij is dan ook niet voor niets een Bordercollie.

's Avonds heeft de kok op ons verzoek Bobotie klaargemaakt. Dit staat niet op de kaart, maar hij wil het graag maken. Het is een heerlijk gerecht. Ook heeft hij een lekker toetje gemaakt voor ons. Volgende week in Nederland moeten we zeker weer gaan balansen.

Morgen gaan we weer terug naar Nederland. We vliegen om 11 uur 's avonds. Het is ook wel weer lekker om naar huis te gaan. Jinx vindt het vast ook wel weer fijn dat we bijna thuis zijn, dan kan ze weer naar buiten.