Woensdag 25 juni van Moab naar Springdale

25 juni 2014 - Springdale, Utah, Verenigde Staten

Woensdag 25 juni van Moab naar Springdale

Voor de mensen die 's ochtends wakker worden met een reisverhaal en een kop koffie/thee, sorry dat dit vanochtend (of gisterochtend als jullie dit lezen) niet het geval was. Na een rit van 12 uur had ik geen inspiratie meer voor een stukje tekst.

's Ochtends na het ontbijt vertrokken naar Springdale. Een flinke rit van meer dan 560 kilometer. Zonder stops zullen we hier zo'n 7 uur over doen volgens de TomTom.

Het eerste stuk rijden we over de Interstate. 1 van de weinige wegen waar je 75 mijl per uur mag rijden. Op alle andere wegen is het onder de 65. We hebben vandaag gekozen voor een iets langere route (20 km om) omdat we dan langs allerlei natuurparken rijden.

De eerste 'Goblin' gaan we niet in, maar vanaf een afstandje zien we een aantal rotsformaties die op trolachtige wezens lijken. De meeste bekende rotsformaties hebben zijn genoemd naar personen of items die er met een beetje fantasie op lijken. Maar je ziet ook zelf verschillende vormen in de rotsen. Zo vind ik veel rotsen lijken op Olifanten.

Na nog wat kilometers gereden te hebben komen we uit bij Capitol Reef park. Een park nog heel erg in de natuurlijke staat. Dit houdt in dat er bijna geen geasfalteerde wegen zijn en dat de wandelpaden natuurlijke paden zijn. Het park is genoemd naar het Capitool omdat er enkele rotsformaties zijn die lijken op het ronde dak van het Capitool in Washington.

We kiezen voor een wandeling naar een natuurlijke brug. Dit is een rots uitgesleten in een brugvorm over een rivierbedding. Ze lijken wel wat op de Arches. Het is een pittige wandeling naar de brug met veel hoogte verschillen, de heenweg is het vooral klimmen. Na 1 mijl komen we aan bij de brug. Het is een bijzonder gezicht, dus zeker de inspanning waard. Na wat foto's te hebben gemaakt, lopen we weer terug. Gelukkig is de terugweg vooral bergafwaarts, dus dat gaat altijd gemakkelijker.

We hebben nog even gekeken bij het visitor centre. Maar vanwege de tijd kiezen we er voor om geen route te rijden in het park en geen extra wandelingen te doen. Wel stoppen we nog bij wat uitzichtpunten. Na een lunch bij Subway gaan we weer op weg. Volgens de TomTom is het nog 4,5 uur rijden.

Het is een bochtige weg door de bergen heen met de ene bocht na de andere. Het is een leuke weg voor de motor.  Op deze route rij je van het ene national park naar het andere. Dus na Capitool Reef rijden we Dixie national park in. Dit is een park met veel bomen en mooie uitzichtpunten. Onderweg steken af een toe wat koeien over de weg die hier rondlopen. We stoppen regelmatig voor een uitzichtpunt. Je kunt hier heel ver kijken.

De dorpje langs de weg zijn kleine gehuchtjes waar maar een paar mensen wonen. Vaak is er wel een tankstation en een klein restaurantje voor reizigers.

Bijna boven op de berg is een koffietentje waar we nog even wat drinken voordat we verder gaan. Nog zo'n 3,5 uur rijden volgens de TomTom. Het aantal kilometers valt nog wel mee, maar omdat het zo bochtig is, kan Johan niet zo heel hard rijden.

We zitten op een gegeven moment zo hoog dat we over een bergkam heen rijden. Aan beide kanten van de weg is een afgrond. Ook deze weg is niets voor mensen met hoogtevrees. Wel is het een hele mooie route om te rijden. In de winter is deze weg gesloten vanwege sneeuwval. Ze kunnen de pas dan niet sneeuw en ijsvrij houden.

De route leidt ook langs Bryce Canyon. Vanwege de tijd kunnen we niet stoppen, maar we hebben op de planning om hier vrijdag naar toe te gaan. Het uitzicht is al veelbelovend. Bryce lijkt me erg mooi, dus ik kijk uit naar vrijdag. Na Bryce rijden we  door een kleine tunnel die uitgehakt is zodat Bryce bereikt kan worden.

Vlak na deze tunnel is Red Canyon. Deze heeft ook de zogenaamde 'hoodoo's' als Bryce maar dan in rood zandsteen. Hier nog even gestopt om de benen te strekken en een paar fotootjes te maken. Ook hier gaan we vrijdag nog wat meer tijd spenderen. Het is nog zo'n 2 uur rijden naar Springdale.

Om naar Springdale te gaan moeten we door Zion National Park. Ook dit is een bochtig weggetje. Ook moeten we nog door een lange tunnel heen die uitgehakt is in de berg. Ongeveer 12 uur nadat we vertrokken zijn, zijn we aangekomen in Springdale.

We hebben een fijn hotel waar we drie nachten zullen verblijven. Het langste aantal nachten tijdens onze reis. Donderdag gaan we fietsen in Zion en vrijdag op en neer naar Bryce. De dagen zitten weer goed vol.