Woensdag 18 juni Grand Canyon National park

18 juni 2014 - Grand Canyon North Rim, Arizona, Verenigde Staten

Woensdag 18 juni Grand Canyon National Park

Vanochtend om 4 uur opgestaan om de zonsopgang te zien over de Grand Canyon. In het park rijden verschillende busjes naar plekken waar je niet met de auto mag komen.

Als we bij viewpoint Hopi aankomen, komt de zon net op. Het is mooi om te zien hoe de rotsen verkleuren door de zon. Omdat we zo vroeg zijn, zijn er bijna geen andere mensen. We maken veel foto's, dus dat wordt thuis weer uren uitzoeken. Met de bus pakken we nog een aantal andere viewpoints. Op verschillende plekken zie de Canyon er iedere keer weer anders uit. Het is een overweldigend gezicht. We lopen vanochtend ook nog een korte trail. Voordat de drukte begint, hebben we ons rondje er al op zitten. De meeste mensen slapen buiten het park en komen dus later aan.

Na ons ontbijt gaan we weer in de auto. Op weg naar de North Rim, de andere kant van de Grand Canyon die minder druk bezocht wordt. Onderweg rijden we nog een stukje langs de Grand Canyon South Rim. Op sommige plekken is het superdruk, de 1 naar andere touringcar rijdt aan.

Om naar de North Rim te gaan moeten we het park weer verlaten om aan de andere kant weer het park binnen te gaan. Het is een rit van ca. 5 uur. Maar met de fantastische steeds veranderende uitzichten en een Roadtrip playlist op de Ipod gaan de uren snel voorbij.

Voor ons Nederlanders is het onvoorstelbaar hoe weids het uitzicht is. Het uitzicht verandert van bergen naar rotsen, naar vlakland. Ook dalen we. Aan de South Rim starten me met naaldbomen, terwijl we later naar loofbomen gaan. De omgeving is ook zeer droog. Er zijn stukken zonder enige begroeiing. Hier en daar lijkt het wel wat op Afrika, dus we verwachten elk moment dat er een Struisvogel of Antilope tevoorschijn komt.

De route leidt door Indianengebied, voornamelijk Navajo. Ze hebben kraampjes aan de weg waar ze aardewerk en sieraden verkopen. De Navajo vlag is identiek aan de Nederlandse vlag: rood-wit-blauw. Bij een kraampje koop ik nog een paar armbandjes. Je moet natuurlijk wel de plaatselijke economie steunen :). Daarnaast koop ik liever bij een kraampje dan bij een commerciële winkel.

Na een paar uren rijden komen we bij de ingang van de North Rim. We zijn al weer flink in hoogte geklommen en we moeten nog een stukje hoger. De North Rim ligt hoger dan de South Rim. Onderweg naar onze lodge zien we een kudde bizons. Super dat we deze nu al tegenkomen.

Aangekomen bij de lodge is het superdruk! En overal in de beschrijvingen staat dat de North Rim bijna niet bezocht wordt! Blijkbaar is de info veroudert. Wel is er op de North Rim maar 1 plek om te overnachten en op de South Rim meerdere. Dus de drukte kan ook schijn zijn.

Bij het inchecken kunnen ze de reservering van Erik en Petra niet vinden. Gelukkig blijkt de reservering op de twee voornamen van Erik te staan i.p.v. op de achternaam. Gelukkig mogen we blijven. We hebben leuke cabins aan de rand van de Canyon. Buiten rennen allemaal eekhoorns rond.

We pakken nog even de zonsondergang mee en gaan eten in het enige restaurant. Helaas zoals vaak het geval is bij enige restaurants is het eten niet geweldig. Morgen maar iets halen bij de afhaal. We zitten hier namelijk nog een nog. Morgen gaan we een route rijden, een stukje lopen en vast weer veel foto's maken en filmen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl