Woensdag 11 februari en Donderdag 12 februari 'Route 62 en Citrusdal'

12 februari 2016 - Citrusdal, Zuid-Afrika

Donderdag 11 februari en Woensdag 12 februari, ' Route 62 en Citrusdal'

Woensdagavond nog gezellig gegeten bij een restaurant met live muziek. Lekkere tapas en erg gezellig. Donderdag vertrokken vanuit Knysna. We gaan weer terug naar de westkust. De dag start wat koeler omdat het wat bewolkt is. Dat is wel even lekker. We rijden niet via de snelle route naar onze overnachting in Montagu. Maar we gaan via de Route 62. Dat is de route door het gebied de Karoo.

Als eerste gaan we op weg naar Oudtshoorn. Dit is struisvogelland. Dus onderweg zien we veel Vogelstruisen zoals ze ze hier noemen. Ook zien we kleine struisvogeltjes, het zijn qua grote al fatsoenlijke kippen, maar naast mama struisvogel zien ze er klein uit.

We bezoeken geen struisvogelfarm omdat we dit al hebben gedaan de laatste keer dat we in dit gebied waren. 1 keer dit doen is genoeg. In Oudtshoorn stoppen we voor een kopje koffie. De temperatuur is inmiddels al weer flink gestegen en er is geen wolkje meer te zien. Vandaag tikt de temperatuur in dit gebied tegen de 40 graden aan. Dat is ons ook echt te warm.

Oudshoorn is een stadje dat heel rijk is geweest toen struisvogelveren in de mode waren. Er staat dan ook een potsierlijke kerk midden in het dorp. Nog steeds wordt struisvogelvlees geexporteerd, maar ze verdienen er niet zoveel geld meer aan dan aan de struisvogel veren. Alleen de veren van het mannetje waren trouwens geliefd. De veren van het vrouwtje worden gebruikt om er plumeau's van te maken.

Na de koffie en tanken gaan we weer op pad. Het is een heel droog en uitgestrekt gebied, waar het zomers erg warm kan worden. Het landschap is heuvelachtig en zover je kunt kijken zie je dorre bruine vlaktes. Hier leeft niet heel veel. Af en toe is er een stadje waar er een benzinestation en een koffie tentje is.

Na de lunch in zo'n stadje (Ladismith) rijden we weer verder, af en toe door de bergen waar we via bergpassen omhoog en omlaag slingeren. Het landschap wordt wel al wat groener, soms worden er olijven, fruit of druiven geteeld.

We overnachten in Montagu. Voor velen het startpunt of het eindpunt van de Garden Route of de Route 62. We overnachten in een lodge dat wordt gerund door een Belgisch stel. Zijn zijn jaren geleden naar Zuid Afrika getrokken om hier te wonen vanwege de mooie natuur en het lekkere weer. De overige gasten zijn Belgen, Nederlanders en Duitsers.

Er zijn maar een paar restaurantjes in Montagu en omdat we op hetzelfde tijdstip gaan eten in hetzelfde restaurant als de Nederlanders gaan we samen eten. Het is een gepensioneerd stel dat al 10 jaar lang elke winter 6 weken een appartementje huurt in Kaapstad. Vanuit Kaapstand doen ze uitstapjes naar de omgeving.

'S Avonds drinken we nog wat in de bar bij de guestlodge. Natuurlijk hebben de belgen allerlei Belgisch bier in de bar.

Vandaag zijn we vertrokken naar Citrusdal. Ook weer zo'n warme dag (maar we klagen niet hoor. Liever dit dan de huidige temperatuur in Nederland). De route leidt ons eerst door nog een wijnstreek in Zuid Afrika. De Robbertson wijnstreek. Als we door het plaatsje Robbertson rijden, ruikt het hele dorp naar wijn. Er staat hier een grote wijnfabriek.

Na Robbertson rijden we meer naar het noorden. We komen langs  een groot graan gebied van Zuid Afrika. Zo ver je kan kijken zijn er velden waar graan heeft gestaan. Het lijkt wel de graanschuur van Zuid Afrika. Hier wonen ook erg weinig mensen. Echt zo heel af en toe is er een klein dorpje.

Na drie uur rijden komen we aan in Citrusdal. Ons hotel ligt hier nog een stukje buiten. Volgens de toeristische informatie is het een levendig stadje. Het is echter een uitgestorven stadje waar we geen restaurant kunnen vinden voor de lunch.

We vinden we een winkeltje waar ze ook koffie verkopen. Dus hier maar even gezeten.  Ze hebben er een kleurrijk geheel van gemaakt. In de bomen hangen aan linten kopjes, bestek, borden etc. Iemand is een beetje los gegaan met creativiteit. Binnen verkopen ze spulletjes die door werkloze vrouwen worden gemaakt. Ze hebben ook katten, honden en eenden. Een klein katje komt even langs voor knuffels en speelt met de touwtjes aan de tas.

Dan rijden we door naar onze overnachting. Ze zijn hier nieuwe wegen aan het aanleggen. Ons hotel zou liggen aan de N7, maar omdat ze deze hebben verlegt, ligt deze nu aan een achteraf weggetje. Het kost even tijd om het te vinden. Het is een lodge in de middle of nowhere. Er zijn drie jongens aanwezig waarvan ons niet duidelijk is of ze de zonen zijn van de eigenaren, personeel of wat dan ook. Beetje raar. We hebben hier twee nachten geboekt, maar hier verblijven we geen twee nachten. Dat vinden we echt niets. Omdat de kamerprijs van dit hotel erg laag is, vinden we het ook niet erg om een nacht eerder weg te gaan en voor 2 nachten te betalen.

We gaan op zoek naar een extra overnachting in Langebaan. Hier hebben we vanaf de 14e een hotel geboekt, maar deze is de 13e volledig volgeboekt. Dus dan maar de eerste nacht ergens anders slapen. De hotels zijn bijna volledig volgeboekt, maar we vinden nog een appartement voor 6 personen. Deze boeken we dan maar. Het is beter dan waar we nu verblijven. Later hebben we contact met de eigenaresse en zij biedt ons ook nog een appartement voor 2 personen aan voor minder geld. Dat vinden we een goed alternatief. Dus morgen naar Langebaan.

Omdat we nog niets gelunched hebben en het is inmiddels al bijna half 4, rijden we 30 kilometer naar het volgende dorpje. Onderweg veel wegwerkzaamheden, waar we af en toe moeten wachten om verder te kunnen rijden. Na een tijdje komen we aan in Clanwilliam. Ook dit moet een toeristisch en levendig stadje zijn. Het is groter dan Citrusdal, maar daar is alles mee gezegd. Via de toeristen informatie komen we bij een restaurantje. Normaal zijn ze gemakkelijk te vinden als je op de hoofdstraat van een dorpje rijdt, maar hier dus niet.

Wel een lekker pizza gegeten bij het restaurant. Het is een late lunch en vroeg diner in 1 geworden. We zijn al een beetje ingeburgerd in Zuid Afrika, want het restje pizza nemen we mee in een doos. Voor het geval we trek krijgen vanavond.

Terug in de guesthouse is de situatie nog niet verandert. Nog steeds even vaag. Wel hebben ze hier twee leuke hondjes, die wel wat aandacht willen.

Morgen gaan we eerst nog even een grot met rotstekeningen hier in de buurt bekijken en dan rijden we door naar Langebaan.