Woensdag 10 februari '2e dag Knysna'

10 februari 2016 - Knysna, Zuid-Afrika

Woensdag 10 februari '2e dag Knysna'

Volgens de weather forecast wordt het vandaag 38 graden en zal het in de middag pas gaan waaien. Pff, een behoorlijke warme dag dus. Op een warme dag doe je het rustig aan, en we hebben vakantie. Dus geen drukte. Niet dan we uitslapen hoor, 8 uur is al laat voor ons om op te staan.

Vroeg in de ochtend heeft Johan nog contact met een kiteverhuurder. Hij heeft gisteren namelijk ontdekt dat er soms wordt gekited op een meer vlakbij Knysna. Helaas reageert de verhuurder niet zo heel snel, dus het lukt niet meer om een afspraak te maken over het huren van kitespul. Helaas, jammer voor hem. 'S middags hebben we nog even gekeken op de plek waar ze kiten en het is wel een mooie plek en in de middag ook nog een mooie wind. Johan heeft dan ook jaloers gekeken naar de kiters die wel bezig waren. Ach, over een paar dagen in Langebaan, het kitemekka van Zuid Afrika, heeft hij weer een kans.

Na ons ontbijt in een leuk ontbijt en lunch restaurantje gaan we op pad. In de omgeving kun je goed wandelen in de bossen, maar er is ook een wandeling over strand van het ene dorpje naar het andere dorpje.

Omdat het zo warm is, kiezen we voor de strandwandeling. In totaal 10 kilometer lopen,  5 kilometer heen en 5 kilometer dezelfde weg terug. Het is lekker lopen langs het strand en door de zee ook niet zo warm. Het zeewater is echt superkoud. Het wordt ook afgeraden hierin te zwemmen vanwege de verraderlijke stromingen.  Met het zeewater worden iedere keer kleine weekdiertjes met hun schelpjes op het strand geworpen. Zodra ze op land zijn, graven ze snel een holletje. Het zijn grappige beestjes om te zien. Ook zien we af en toe kleine visjes. Halverwege zien we een gestrande kwal liggen van zeker 40 cm in doorsnede. De kleine weekdiertjes zitten er om heen om de dode kwal op te eten. Nuttige beestjes hoor.

Onderweg gaat het gelukkig wat waaien, dus het koelt nog een beetje af. In dit gebied leven oesters. Dus op het strand zijn mooie parlemoeren stukken te vinden van de oesterschelpen. Er zitten hele mooie tussen.

Na een uurtje komen we aan bij het andere dorpje (Brandon-on-Sea). Het is rond lunchtijd. Dus hier wat gegeten en gedronken. Bij dit dorpje zijn meer mensen die de verkoelende zeelucht opzoeken. Brenton-on-Sea, het dorpje waar we vandaan zijn komen lopen, is veel rustiger. Brenton lijkt een dorp in groei, overal staan er bij stukken land te koop bordjes. Ook worden er een paar beveiligde wijken uit de grond gestampt. Je ziet het vaker in Zuid Afrika dat er gehele dorpen in een soort compound worden gebouwd. Rond het hele dorp staat dan een hoge muur en je komt alleen maar binnen via een controlepost. Woon je er niet en je bent niet uitgenodigd, dan kom je niet binnen.

Na de lunch lopen we weer terug naar Brenton-on-Sea. Weer een uurtje lopen. Het laatste stuk gaat door heel mul zand wat ook nog eens super heet is, even afzien dus.  Aan het einde nemen we nog even een ijsje om bij te komen.

We rijden daarna even door naar Brenton-on-Lake, waar de kiteplek is. Een mooi groot meer. Kiten wordt nog niet veel gedaan hier in Knysna, dus er zijn maar drie kiters. Op zee bij Plettenbergbaai wordt iets meer gekited. Maar de echte plekken vind je boven Kaapstand, bij Durban of bij Jeffreysbaai.

Terug in de kamer blijken we toch wat verbrand te zijn, ondanks de factor 50. Straks wat aftersun erop en het is zo weer goed.

Morgen trekken we weer verder. We rijden dan naar Montagu.