Vrijdag 5 februari, 'Roadtrippin'

5 februari 2016 - Stellenbosch, Zuid-Afrika

Vrijdag 5 februari ' Roadtrippin'

Vandaag laten we Simonstown achter ons om te gaan overnachten in Stellenbosch in de wijnstreek. Omdat het maar 1:15 minuten rijden is naar Stellenbosch, rijden we een stukje om. We gaan via de Whalecoast naar iets buiten Hermanus en dan weer terug naar Stellenbosch.

Vandaag is het vanochtend al warmer dan gisteren, het beloofd een hele warme dag te worden. De voorspelling is dat het vandaag ruim boven de 30 graden zal komen. En dat is ook het geval, het is een flinke warme dag. Maar we klagen niet hoor, in vergelijking met de temperatuur in Nederland, kiezen we toch liever voor de Zuid Afrikaanse.

Met de navigatie ingesteld en een Spotify playlist gaan we op pad. De route leidt ons langs de kust. Hier zien we ook de beroemde gekleurde strandhuisjes staan. Het blijken er ongeveer maar zes te zijn, wat een domper. We stoppen niet eens om een foto te maken. Het is echt zoiets wat op een foto mooier is dan in het echt.

Dan rijden we door een gebied waar je echt heel mooi zou kunnen suppen: False bay. Wat een schitterende plek: mooie huizen gelegen aan een brede meanderende rivier. Echt een droomplek.

Op de straat ligt veel opgewaaid zand van de duinen, hier krijg je echt het vakantiegevoel. Blauw water, witte stranden zonder volgebouwd te zijn met lelijke blokkendozen en een heerlijk temperatuurtje.

Onze route leidt ons langs een super weg langs de kust, met leuke slingerwegen en een super uitzicht op de oceaan. Echt een leuke weg voor een Roadtrip. Helaas is het geen walvis seizoen, dus we kunnen geen walvissen spotten vanaf de kust.

Onderweg moeten we trouwens nog een tijd wachten omdat er gefilmd wordt op de route waarop we rijden. Terwijl we wachten zien we de filmcrew voorbij rijden en voor ons zien we de camerawagen heen en weer rijden met de camera op een hoge stellage. Als we eindelijk door mogen rijden ze we nog een camerawagen staan met daarbij een nieuwe Mercedes met allerlei groene stickers op verschillende plekken. Geen idee waarvoor er gefilmd werd, maar misschien zien we het terug in een reclame ofzo.

We drinken een kopje koffie onderweg in een typisch vakantiedorpje. Langs de kust zijn allerlei dorpjes gecreëerd met de meest luxe of creatieve huizen. We vermoeden dat veel mensen hier een vakantiehuisje hebben. Ze hebben ook echt de slaperige vibe die een vakantiedorp kan hebben.

Uiteindelijk rijden we door naar Hermanus waar we lunchen. Als het walvis seizoen is (Zuid Afrikaanse winter, onze zomer) wordt deze gehele kust overspoelt met toeristen. Nu is het ook druk, maar het zal dan ongetwijfeld nog drukker zijn. We hebben weer een heerlijke lunch. Het eten in Zuid Afrika is altijd heerlijk.

Na de lunch rijden we verder naar Shark Alley. Een gebied dat bekend staat om z'n vele haaien. Helaas kunnen we niet heel veel vanaf de weg zien, dus op een gegeven moment hebben we de navigatie maar op Stellenbosch gezet.

Een stukje omrijden, maar dan weer op een fijne weg naar onze volgende overnachting. Het is weer een kronkelweg door de bergen. Wel een brede, de ene keer mag je 100 km p/u de andere keer 120 km p/u. Op de weg rijden echter ook vrachtwagens die echt naar boven kruipen, soms zelf stapvoets. Dus het verschil in snelheid is erg groot. Gelukkig is Johan een ervaren Zuid Afrika rijder, dus we rijden in ons gemak langs deze kruipers. In Zuid Afrika is het trouwens gebruikelijk dat als je onder de maximum snelheid rijdt en je ziet dat de auto achter je sneller rijdt, je op de vluchtstrook gaat rijden, zodat de sneller rijdende auto je in kan halen. Werkt perfect. Wel moet je even oppassen voor mensen die langs de weg lopen. De weg wordt ook gebruikt als voetpad.

We stoppen nog even om koffie te drinken. Volgens de eigenaresse is het veel te warm vandaag. Ze heeft liever winter. Als ik haar vertel dat het vandaag in Nederland ongeveer 4 graden is, heeft ze toch liever de Zuid Afrikaanse zomer. In dit gebied kan het 's nachts in de winter wel frisser worden, maar het is zelden onder de 10 graden. Overdag is het dan 20 graden of warmer.

Als we aankomen in de wijnstreek is het heel druk onderweg. We doen echt wel een lange tijd over een paar kilometer. Zeker het laatste stuk naar ons hotel in Stellenbosch is het erg druk. De eigenaresse van de guestlodge verteld later dat er vandaag en morgen een wijnfestival is, waardoor het bijzonder druk is. We gaan morgen zeker even kijken op dit festival.

Ons hotel ligt vlakbij het centrum, dus we lopen naar het centrum om even nog wat te drinken. Onderweg worden we twee keer om de weg gevraagd. Blijkbaar zien we er al wat Zuid Afrikaans uit.

Vanavond hebben we gegeten bij een Sushi restaurant. Het was heerlijk. We konden nog net het laatste ongereserveerde tafeltje krijgen. Het is erg druk, dus ook de restaurants zitten vol.

Morgen gaan we op pad in de wijnstreek