Sucre en La Paz

15 september 2015 - La Paz, Bolivia

Sucre en La Paz

Gistermiddag eindelijk weer op de been. Beetje voorzichtig rondgelopen in Sucre. Ook wel fijn om de stad te zien waar we verblijven. Het is een levendige stad. Sucre wordt ook wel de witte stad genoemd omdat veel gebouwen in de binnenstad wit zijn. Het is de hoofdstad van Bolivia, maar de regering zetelt in La Paz. Vergelijkbaar met Amsterdam en Den Haag dus.

In de stad wat rondgelopen en wat winkeltjes bekeken. Daarnaast nog even over het plein middenin de stad gelopen. Hier zijn veel lokale mensen die even met elkaar komen bijpraten. Wel lekker om er even weer uit te zijn.

Omdat zebrapaden voor veel Bolivianen slechts decoratie zijn, zijn er mensen verkleed als zebra's ingezet om mensen bewust te maken van een zebrapad. Het is grappig om te zien hoe deze verklede mensen enthousiast zijn rond het zebrapad en het verkeer in juiste banen te leiden.

's Avonds eten we bij hetzelfde restaurant als waar Johan, Erik & Petra de avond daarvoor ook hebben gegeten. Omdat ik bijna nog niets op kan, hebben ze gezamenlijk nog een maaltijd om te verdelen. Ze doen goed hun best want bijna alles is op.

Als we de deur bij het restaurant uit stappen, ligt er een hond. We praten wat tegen de hond en de hond besluit mee te lopen. Dat gebeurt trouwens wel vaker dan een hond even een stukje met ons meeloopt. Vinden ze leuk ofzo. Het is niet duidelijk of de hond een baas heeft. Hij heeft wel een lintje om z'n nek, dus wie weet heeft hij ergens een baasje. Maar er zijn maar weinig honden die echt bij mensen thuis wonen, vaak wonen ze op straat.

Deze hond loopt gezellig met ons mee naar ons hotel. Daar krijgt hij van Johan nog wat crackers. Als Johan en Erik ook naar binnen gaan, gaat de hond weer vrolijk op pad. Dat is vaak zo, ze blijven bij je en daarna gaan ze ook weer lekker hun eigen gang.

Vandaag gaan we naar La Paz. De grootste stad van Bolivia. Het wordt vaak genoemd de hoogste gelegen hoofdstad ter wereld. Maar dat is niet correct aangezien Sucre de hoofdstad van Bolivia is.

We worden opgepikt door een taxi om 7:45. Het is normaal 20 minuten rijden naar het vliegveld. Maar het verkeer zit helemaal vast. Gelukkig weet de chauffeur een alternatieve route en zijn we mooi op tijd bij het vliegveld.

Op het vliegveld wordt bij het inchecken amper gekeken naar de paspoorten en Erik mag zelfs achter de balie even meekijken welke stoelen we willen hebben. Heel relaxed allemaal. Het is een klein vliegveld. Dus we drinken nog even een kopje koffie en lopen daarna door naar de gates.

Er zijn er maar liefst twee gates. Als het tijd is voor vertrek, lopen we naar het kleine vliegtuigje toe. We zitten op rij 6 (twee aan twee) en dat is ongeveer in het midden. De koffers worden op een karretje met de hand naar het vliegtuig gebracht.

De vlucht duurt iets meer dan 30 minuten. Hadden we dit stuk per bus afgelegd, dan waren we veel langer onderweg geweest. Dit stuk van Bolivia bestaat uit bergen, en de wegen dus uit haarspeldbochten. Onderweg in het vliegtuig krijgen we zelfs wat te drinken.

Aangekomen op het vliegveld, zijn onze koffers er ook zo. Vast ook zo'n handmatig systeem. Het vliegveld ligt nog hoger dan de stad, op zo'n 4000 meter. Op zo'n hoogte ben je snel vermoeid. Dus rustig aandoen.

We zouden op het vliegveld worden opgehaald, maar helaas is onze chauffeur niet komen opdagen. Daarom maar een taxi gepakt naar ons hotel. Kost in totaal 10 euro. Dus kan nog wel een keertje.
Ons hotel ligt midden in de binnenstad, maar wel met een eigen binnenplaatsje. Waardoor het lekker knus is. Het is weer een mooi hotel.

Vanmiddag een beetje rondgelopen. Een kerk bekeken. Allemaal pracht en praal, zoals dat hoort in deze gebieden. In de kerk staan ook allemaal beelden/poppen van heiligen achter glas. Ik vraag me af of deze voor processies naar buiten worden gehaald. Maar het zou me niets verbazen.

Daarnaast zijn er veel winkeltjes. Dus wat leuke souveniertjes gekocht. We hadden nog niet zoveel gekocht. Dus het was wel tijd. Grappig is dat er stalletjes zijn waar je kunt bellen. Dan staan er meerdere telefoontoestellen met snoer en een metertje. Mensen kunnen dan bellen vanaf zo'n stalletje.

Morgen gaan we met een gids 's ochtends een tour doen door de stad. Vinden we altijd wel leuk, dan hoor en zie je vaak ook nog andere dingen die je normaal die waren opgevallen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl