La Paz

16 september 2015 - La Paz, Bolivia

La Paz
Vanochtend hebben een tour met een gids door La Paz om de minder toeristische plekken te ontdekken. Onze gids is een Boliviaanse vrouw die altijd haast lijkt te hebben. Sowieso lijken Bolivianen pas op oudere leeftijd rustiger te worden. De jongere generatie lijkt altijd ergens te laat voor te zijn, ze rennen over straat en in het verkeer doen ze niet onder voor Italianen.

We lopen met onze gids eerst naar een lokale markt. Het is een paar straten van ons hotel verwijderd, maar het is stijl omhoog. Op deze hoogte een goede oefening. Als we boven zijn moeten we even uitpuffen.

Op de markt worden allerlei groentes en fruit verkocht door Boliviaanse vrouwen. Het valt op dat groente en fruit vele malen groter is dan in Nederland. De ananassen zijn bijvoorbeeld wel minstens twee keer zo groot. Sommige dames zijn spraakzaam, de rest niet. De meesten willen ook hier niet op de foto.

We kopen nog een grote kaneelstok van ongeveer 40 centimeter. Even kijken hoe we deze heel mee naar huis kunnen krijgen. Daarna komen we nog bij een vrouwtje die pompoenen verkoopt. Een garagebox ligt vol met deze pompoenen die allemaal minstens 60 centimeter in doorsnede zijn. Ze geeft aan dat dit kleine pompoenen zijn. De grootste kunnen bijna niet vervoerd worden.

Na bezoek aan de markt gaan we met de bus naar boven. We gaan met een locale bus, een mooie oude felgekleurde. Dus bus zit niet heel erg comfortabel, maar wel leuk om mee te maken.

Bij een punt waar we een mooi uitzicht hebben over de stad stappen we uit. Hier is goed te zien hoe La Paz in een kom ligt tussen bergen in. Tegen de berg aan zijn de huisjes nog gebouwd. De gids vertelt dat sinds Evo Morales president is er meer geld is voor wegen, riolering en voorzieningen. Het is leuk om rond te lopen in de gebieden waar bijna geen toeristen komen.

We lopen nog een stuk naar beneden, ook dit is stijl naar beneden. Dus weer lekker voor de kuiten. We komen een bus tegen die net op punt staat te vertrekken, deze nemen voor een stukje naar beneden.

We stappen uit bij vlakbij het busstation. Hier zijn huizen in koloniale stijl gebouwd. Het is het oude gedeelte van de stad. We eten hier nog een traditionele snack: een Saltena. Een soort empenada gevuld met vlees en groenten of met kaas.

Vanaf hier lopen we door naar 1 van de oudste straatjes van La Paz. Het is zo'n straatje dat je bijv. ook in Rome ziet. Een smalle keien straat met aan de weerszijde gebouwen met balkonnetjes. Hieraan staan de huizen van de oude aristocraten die ooit in opstand zijn gekomen tegen de Spanjaarden samen met de Indiaanse bevolking.

Dan is het nog door wat straatjes lopen en we zijn in de buurt van ons hotel. Zeker een leuke tour om La Paz een keer van een andere kant te zien. We gaan nog even terug naar het hotel en daarna op pad.

Erik & Petra gaan nog een paar museumpjes bekijken en wij gaan nog even rondlopen door de straten van La Paz om te kijken hoe de lokale bevolking leeft. Omdat de batterij van Johans horloge sinds de kou van 3 daagse tour het niet meer doet, koopt hij een nog een nieuwe horloge. Een echte Chinese replica van een Casio. Maar hij doet wat hij moet doen: de tijd weergeven.

Ook worden er bij de CD winkel nog een paar cd-tjes gescoord met lokale hits. Als we thuis zijn maar even luisteren wat er op staat. We zijn benieuwd. Het kan meevallen of tegenvallen.

Om 6 uur ontmoeten we Erik & Petra weer. We gaan een restaurant uitzoeken. Erik & Petra willen naar een Indiër, maar dat durf ik nog niet aan met mijn maag. Daarom gaan we apart eten. We gaan naar de Italiaan. Johan kiest voor een pizza met lamavlees en ik ga voor Ravioli