Adios Bolivia, Bienvenido Peru

17 september 2015 - Puno, Peru

Adios Bolivia, Bienvenido Peru
Vandaag verlaten we Bolivia. We gaan met de bus naar Peru. Bolivia is echt een supermooi land. Nog erg authentiek, schitterende landschappen en kleurrijke bevolking. Mocht het land rijker gaan worden, dan zal vast veel van deze authenticiteit verloren gaan. Aan de ene kant jammer, aan de andere kant gun je mensen ook vooruitgang.

A.s. zondag is er een belangrijk referendum in La Paz. De hele stad ligt dan plat. Dus maar goed dat we eerder weggaan. Er wordt gestemd over zelfbestuur van La Paz. Bolivia is politiek nog niet helemaal stabiel. Er zijn veel stakingen van ontevreden arbeiders. Gisteren was er bijvoorbeeld een staking van de buschauffeurs die staken over de verhoging van de tarieven.
Daarnaast zijn er per beroepsgroep syndicaten die veel macht hebben en waar geld aan moet worden afgedragen. Beetje maffia praktijken.

We worden opgehaald bij ons hotel om later over te stappen op een andere bus. We zijn als 1 van de eersten aan de beurt. Dus we maken eerst nog een tour door de stad voordat we kunnen overstappen. Het is spits, dus erg druk in de stad. Na meer dan een uur zijn alle mensen opgehaald en stappen we langs de weg (want zo gaat dat hier)  over naar de andere bus met onze bagage.

Deze bus brengt ons in ca. 3 uur naar Copacabana (niet te verwarren met het andere Copacabana) aan het Titicacameer. Het hoogst gelegen meer ter wereld. Eerst nog even door de voorsteden van La Paz. Als het me lukt, voeg ik nog even wat foto's toe genomen vanuit de bus van het leven in deze voorsteden. Al snel komen we bij de randen van het Titicacameer. Echt een gigantisch meer. Het is een heel mooi gezicht vanuit de bus.

We rijden zo een 1,5 uur langs dit meer en dan moeten we eruit. We moeten het meer oversteken. We gaan met een klein bootje en de bus gaat op een soort vlot. Het lijkt allemaal gammel, maar het houdt wel.

Als wij en de bus zijn over gestoken gaan we verder naar Copacabana. Hier zullen we overstappen op een andere bus naar Puno in Peru. Als we in het stadje zijn hebben we nog even drie kwartier de tijd om even rond te lopen. Wel even lekker na een paar uur in de bus zitten. Het lijkt een leuke stad om even om adem te komen om vervolgens weer verder te reizen.

Omdat het qua tijd niet past in ons reisschema hadden we er niet voor gekozen om hier te overnachten. Dus in de volgende bus naar Peru. Deze zal ons in ca. 4 uur brengen naar Puno in Peru.

Na een klein stukje rijden komen we aan bij de Boliviaanse grens. Hier krijgen we een exit stempel. We lopen een stukje over een brug naar de Peruaanse kant en hier krijgen we de stempels voor Peru. Onze laatste land die we bezoeken tijdens deze reis. We wisselen onze Boliviaanse geld in tegen Peruaans geld. Ondertussen is de bus ook de grens over gestoken en stappen we weer in de bus.

Uiterlijk is er weinig verschil tussen de landen. Wel zijn hier een soort Tuk Tuk's op de weg, welke we niet hebben gezien in Bolivia. Ook is het hier een uurtje vroeger dan in Bolivia. Dus we hebben een uurtje tijdswinst.

Halverwege de middag komen we aan in Puno een stad aan het Titicacameer, maar dan Peruaanse zijde. We pakken de taxi naar het hotel. Het is een lekker luxe hotel midden in het centrumpje. Puno is namelijk niet zo heel groot.

Nadat we tassen in de kamers hebben gezet lopen we even wat rond. We wisselen nog even wat euro's tegen de Peruaanse Sol zodat we de aankomende dagen voldoende geld hebben.

Morgen gaan we op excursie naar eilandjes op het Titicacameer waar mensen nog op de traditionele wijze leven. We zullen ook overnachten bij een familie op 1 van de eilanden. Het zal een beetje primitief worden. Maar gelukkig is het maar voor 1 nacht