Een reisdag

17 maart 2015 - Luang Prabang, Laos

Vandaag een lange reisdag van Vang Vieng naar Luang Prabang. Onze laatste stad in Laos.  We zijn ook weer vroeg wakker, dus gaan voor de laatste keer ontbijten bij de bakker in Vang Vieng. De tassen zijn al ingepakt, dus we zijn klaar om te gaan. Het is even onduidelijk hoe laat we worden opgehaald. Op het ene papier staat 8:30 en op de andere tussen 9:30 en 10:00. Omdat we toch al alles ingepakt hebben, gaan we rond 8:30 in de lobby wachten.

We worden uiteindelijk iets na 9:30 opgehaald. Er moeten nog meerdere mensen worden opgehaald, dus we rijden een paar rondjes. Het lijkt in onze ogen niet logisch wat er gebeurt, want we komen tot twee keer toe langs ons hotel. Maar er zit vast wat Laotiaanse logica achter die wij niet snappen.

Zo rond 10:30 zitten we uiteindelijk in de bus die ons naar Luang Prabang brengt. Ook hierin moeten we nog even wachten. Maar we vertrekken uiteindelijk. De bus ziet er in ieder geval wat minder gammel uit dan de vorige. Dus hopelijk kunnen we nu zonder panne reizen. Zonder stops duurt de rit ongeveer 6 uur. We verwachten dus zo rond een uur of 5 in Luang Prabang aan te komen.

De rit gaat door de bergen via haarspeldbochten. Het zijn soms echte haakse bochten. De bus gaat hierdoor niet hard. Ook is er op sommige plekken geen asfalt meer, maar alleen een soort van gravel.

Het landschap is wel heel mooi. Het is heel erg groen met bananenbomen, rijstvelden etc. Ook rijden we soms door dorpjes heen. De weg lijkt dan aangelegd te zijn door het dorp of het dorp heeft zich gevormd langs de weg. Dit is niet altijd duidelijk. Het is vandaag een schooldag, dus we kinderen van een naar school fietsen en lopen. De school kan best in het volgende dorp zijn, dus kinderen moeten soms behoorlijk lopen om daar te komen. De kinderen dragen hier een schooluniform. Bij de meisjes bestaat deze uit een blouse en een traditionele rok en bij de jongens uit een blouse met een zwarte broek.

Onderweg zien we hele families op scooters voor bij komen. Er pas een gezin van vijf op 1 scooter. Een kind voorop, vader, kind in het midden, moeder, baby in draagdoek. Kleine kinderen zijn hier trouwens gek op scooters. Kleine kleuters reizen vaak staand op de treeplank met de handjes tegen het stuur aan mee. Ze vinden het geweldig.

Na 6 uur reizen komen we aan in Luang Prabang. Hier gaan we met de Riksja naar ons hotel. Vanavond nog even gegeten en over de night market gelopen.

Morgen gaan we starten met een twee daagse trekking. We gaan 5/6 uur lopen naar een dorpje waar we zullen overnachten. De volgende dag lopen we weer terug. Omdat we in het dorpje vast geen internet hebben, morgen geen reisverslag.