Nieuwe vrienden, volle grotten, lekkende kajak en kapotte slippers

16 maart 2015 - Vang Vieng, Laos

Vandaag een drukke dag voor de boeg met veel activiteiten. We zijn vroeg wakker en na het slechte ontbijt van gisteren in het hotel besluiten we te gaan ontbijten bij een bakkerijtje in de buurt. We lopen rond 7 uur door de straten en Vang Vieng is net wakker aan het worden. De eetstalletjes worden opgebouwd en de winkels gaan open.

Terwijl we naar de bakkerij lopen, komen we een hond tegen die we eergisteravond ook bij een restaurant zagen. De hond wil wel een aai en besluit ons daarna maar te volgen. Als we bij het bakkertje zijn aangekomen en gaan zitten, gaat de hond rustig voor onze tafel op de stoep liggen. Hij hoopt vast op wat lekkers. En dat krijgt hij natuurlijk ook. De bestelde pannenkoek is veel te groot voor ontbijt. De hond vindt het wel lekker, dus hij smult heerlijk mee. We hebben er een nieuwe vriend bij.

Na het ontbijt lopen we weer terug en de hond volgt ons naar het hotel. Als we bij het hotel zijn aangekomen, gaat hij lekker voor het hotel liggen. Als we willen lopen naar de pick-up point voor onze activiteiten van vandaag, ligt de hond er nog steeds. We proberen voorzichtig om hem heen te lopen. Maar hij heeft al door dat wij het zijn en hij loopt weer gezellig mee. Terwijl we wachten bij het bedrijf, gaat hij daar ook maar lekker liggen. De medewerkers moeten lachen als we vertellen dat de hond ons volgt. Hij vindt het blijkbaar wel gezellig bij ons. Helaas voor hem kan hij niet mee op pad. Dus zodra we het busje instappen om op pad te gaan, gaat hij op zoek naar een ander ligplek.

We moeten eerst een stukje rijden om naar de eerste activiteit te gaan. We rijden door het platteland. Het is hier erg groen, ondanks dat dit de droge tijd is. 's Avonds koelt het ook wel wat af, dus blijkbaar is er genoeg water om de boel groen te houden. Gisteren lagen er ook wat plassen op de weg ondanks dat het niet geregend had. Mogelijk dat er water vanuit de bergen naar beneden komt.

Als eerste gaan we Cave Tubing. Dit houdt in dat je zittend/liggend in een binnenband van een vrachtwagenband een grot met water in gaat. Ze hebben een touw gespannen in een grot, dus je gaat in een rij naar binnen en je trekt je zelf via dat touw vooruit. We hebben allemaal een hoofdlamp op, zo kun je ook nog wat zien van de binnenkant. Het is een leuke ervaring om te doen.

Het is echter wel een beetje druk in de grot. De heenweg is ook de terugweg. Dus af en toe kom je een tegemoetkomende groep tegen. We moeten dan even het touw loslaten, peddelen met de handen. En daarna weer het touw pakken. Op de terugweg stuiten we op een trage Koreaanse groep met dames die ook het touw moet loslaten. Ze houden echter elkaars handen vast, waardoor we er niet langs kunnen. Maar met het betere duw werk komen we de groep voorbij, krijgen we het touw weer te pakken en zijn weer buiten. Het schijnt 's middags nog drukker te zijn.

Na een vroege lunch bezoeken we nog een andere grot met hierin een steen die op een olifant lijkt. Niet heel bijzonder. Maar wel grappig hoe soms rotsen kunnen lijken op andere dingen.

We rijden weer een stukje verder om te gaan kajakken. We hebben een twee persoons kajak, dus we mogen samen peddelen. Langs de rivier zijn allerlei barretjes. De rivier wordt ook gebruikt om met zo'n binnenband van een vrachtwagenband je de rivier af te laten drijven en regelmatig te stoppen voor een BeerLao (het lokale bier). Het is de toeristische attractie van Vang Vieng. Maar omdat het water erg laag staat, gaat dat nu niet zo heel goed. We komen dan ook weinig 'tubers' tegen. Het water is zo laag dat we af en toe met de kajak over de bodem schrapen.

Na een tijdje kajakken, stoppen we bij een bij een barretje om iets te drinken. We raken aan de praat met een Duits/Pools stel uit onze groep. Ze hebben beide hun baan opgezegd om 4 maanden te kunnen reizen. We komen veel van dit soort backpackers tegen in Laos. Mensen die meerdere maanden reizen. Waar het bij hen vaak om gaat, zijn de prijzen. Waar was het het duurst, waar is het goedkoop. Er worden onder deze groep vele sterke verhalen uitgewisseld.

Na de stop gaan we weer verder. De rivier wordt ietsje wilder en er zijn meer rotsen. Af een toe hebben we een kleine stroomversnelling, maar het stelt weinig voor. Het is vooral manoeuvreren tussen de rotsen door.

Op een gegeven moment wordt de kajak onstabiel en gaat deze heel erg overhellen naar 1 kant. Ik zit voorin en Johan beschuldigt me er al van dat ik naar 1 kant hang. Iets wat ik niet doe. De gids voorop geeft aan dat we naar de kant moeten en terwijl we willen draaien, kantelt de kajak zo dat we omvallen. Gelukkig is het water niet te diep, maar ook niet te ondiep. Dus we kunnen staan en schaven ook niet tegen de rotsen.

Wat blijkt, de stop is uit de kajak waardoor deze vol is gelopen met water. Hierdoor is deze volkomen instabiel. Het lag dus niet aan mij, maar aan de kajak. De gidsen laten de kajak weer leeglopen. Later merken we dat deze nog niet helemaal leeg is. Van blaadjes en takjes maken ze een stop. Als we naar de andere kajakken kijken, zien we dat dit de gebruikelijke manier is. Niet zo vreemd dus, dat deze er af en toe uit gaat.

Terwijl we wachten, sneuvelt ook nog Johan z'n slipper. Z'n slipper wordt zo hard vastgezogen aan de bodem dat het bandje scheurt. Er gebeurt ook wel altijd iets met ons op vakantie. Het is nooit saai ;)

Zodat de kajak weer voldoende leeg is gelopen, gaan we weer verder. Het is nog een flink eind peddelen. Dus we krijgen voldoende beweging. Ondertussen komen we nog langs wat versnellingen. We worden goed bezig gehouden. In totaal hebben we 1 tot 1,5 uur gekajakt als we aankomen bij het eindpunt. We zijn ook wel een beetje moe van de tocht. Ook merken we het geklauter in de grot van gisteren in onze spieren. We worden ook een dagje ouder.

Omdat Johans slippers kapot zijn, ga ik even op zoek naar een winkeltje waar ze slippers verkopen. Hij kan moeilijk met blote voeten over straat. Gelukkig is er vlak bij een winkeltje waar ze slippers verkopen. Ik vind een paar hele mooie instapslippers met geribbeld voetbed, dus dat worden ze. De lokale bevolking loopt hier ook op. Ondertussen komt Johan er ook al aangelopen. De gidsen hebben onderweg ook al een linker en rechter slipper gevonden. Wel twee verschillende maten, maar het is wat.  Hij ruilt deze in tegen z'n spiksplinter nieuwe slippers. Van de verkoopster mogen we de oude slippers van Johan wel bij haar achter laten. Ze kan hier vast wel iets mee om ze te maken of om deze te gebruiken voor iets anders. Hebben ze meteen een goede bestemming.

Nadat we opgefrist zijn, gaan we nog even wat drinken. Onze hond van vanochtend komen we niet meer tegen. Hij heeft misschien al weer andere vrienden gemaakt. We merken dat we best wel moe zijn. Actief aan de slag voor de zoveelste dag in temperaturen hoger dan 35 graden gaat je niet in de koude kleren zitten. We gaan dus even relaxen.

Ons hotelkamer kijkt uit op een paar bergen. 's Avonds komen hier vaak hetelucht ballonnen langs rond zonsondergang. Vanavond komen er twee heel dicht langs. Ze landen vlakbij aan de overkant.

's Avonds nog even heerlijk gegeten. Het is vanavond onze laatste avond in Vang Vieng. We pakken morgen de bus naar Luang Prabang. De tassen zijn alweer ingepakt. Hopelijk hebben we deze reis geen kapotte bus.