Maandag 30 juni van Three Rivers naar Yosemite via Sequoia

30 juni 2014 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Maandag 30 juni van Three Rivers naar Yosemite via Sequoia

Vandaag gaan we naar de Yosemite. Volgens de routebeschrijving is het maar 260 kilometer rijden. We kiezen voor de route door Sequioa National Park. Hier staan de grootste bomen ter wereld. Het zijn gigantische bomen die naast dat ze heel hoog kunnen worden ook heel breed zijn.

Een slingerweg met de ene haarspeldbocht na de andere leidt ons naar de eerste sequioa bomen. Dit schijnen de kleine te zijn. Ze zijn echter al gigantisch. Een persoon voor een boom is heel nietig. Na het bezoek aan het Sequioa museum, waar ze d.m.v. vergelijkingen een beeld willen geven van de grootte van de bomen, gaan we door naar Giants Forest. Hier staan de grootste Sequioa bomen. Helaas is i.v.m. met wegwerkzaamheden de weg afgesloten waar je onder zo'n grote boom kunt doorrijden.

Het is nog 0,5 mijl lopen naar de Giants. Het is een een dalend pad van 500 feet. Dus de terugweg wordt een flinke klim.

Terwijl we lopen zien we opeens mensen stilstaan. Er is een beer nog geen 20 meter van ons af! Een bijzonder gezicht. We hoopten een beer te zien in Yosemite. Dat we er al eentje zien in Sequoia is heel bijzonder. En dan ook nog zo dichtbij! Heel erg bijzonder. Dan zien we dat de beer ook nog twee kleintjes heeft! Echt super om zo dichtbij zo'n machtig dier te staan.

Als de beer dichter bij het pad komt, lopen we maar verder. Het blijft immers een wild dier.

We komen aan in Giants Forest. Hier staan een aantal hele grote Sequioa bomen bij elkaar. Heel bijzonder. Vreemd genoeg lijken ze niet zo heel groot, maar dit komt mogelijk omdat er meerdere bij elkaar staan.  Hier staat ook de boom met het meeste 'hout oppervlakte': General Sherman. Helaas is de top afgebroken van deze boom, zodat deze niet meer de grootste is. Wel blijft deze boom elk jaar nog in dikte groeien.

Het is vreemd om tussen deze bomen door te lopen. Je voelt je echt heel nietig tussen deze reuzen. Sommige bomen zijn al meer dan 2500 jaren oud!

De terugweg naar de oude is tegen de heuvel op. Het is een flinke klim. Maar we zijn de afgelopen dagen al meer gewend. Dus we draaien onze hand hier niet voor om.

Op de terugweg zijn de beren er nog steeds! Het blijft bijzonder om deze te zien.

Na de wandeling gaan we door, het park uit. Het wordt nog een flink aantal kilometers slingeren. Dan blijkt dat het aantal kilometers in de beschrijving niet klopt. Dat is een tegenvaller! We moeten vandaag wel het dubbele aantal kilometers maken dan beschreven. Het zijn ook geen rechte wegen, dus het schiet niet op. En het is vreselijk vermoeiend. Maar goed, we moeten er komen. Dus we gaan maar lekker door.

Na flink wat kilometers komen we aan bij onze overnachtingsplek in Yosemite. We slapen hier in tenten zonder eigen badkamer. Niet onze favoriete overnachtingsplek. Gelukkig zijn er wel bedden en hoef je niet op een matje op de grond te slapen.

Ook in Yosemite zijn beren, dus al het eten en toiletartikelen moeten uit de auto. Deze moeten opgeborgen worden in speciale beerkasten die buiten de tent staan. We zien filmpjes van beren die inbreken in auto's omdat er iets te eten in is. Ze vernielen echt alles! Dus dat wordt lekker rustig slapen vannacht....

Morgen gaan we Yosemite verkennen. We blijven 2 nachten hier kramperen :)