Een andere kant van Bangkok

27 januari 2020 - Bangkok, Thailand

Een andere kant van Bangkok

Vanochtend zijn we om 7.30 opgehaald door onze gids Ning. Een geboren en getogen Bangkokse. Ze was helemaal ingepakt om zich te beschermen tegen de zon. Voor Thaise vrouwen is een zo licht mogelijke huid het schoonheidsideaal. Ze beschermen zich dan ook goed tegen de zon en lopen vaak met parapluutjes om zich tegen de zon te beschermen. Er is zelfs whitening cream zodat de vrouwen witter lijken.

We hebben vandaag een flinke wandeling voor de boeg. Eerste stop is een Hindoe tempel. In het Boedistische Thailand is er een sterke link met het Hindoeisme. Na de tempel lopen we door naar de Giant Sling. Een enorme hoge schommel die werd gebruikt bij het Hinduistische nieuwjaar. Na een aantal dodelijke ongelukken is het schommelen verboden. De schommel staat er nog wel ter herinnering.

Hierna lopen we door naar een koninklijke Boedistische tempel. Omdat we lekker vroeg zijn, zijn we de enigen in de tempel. Het is nog heerlijk rustig. Onze gids is een fanatieke boedist en ze legt ons wat uit over het geloof.

Na deze tempel lopen we door naar de tempel voor de pilaren van Bangkok. Elke stad heeft een pilaar en hieromheen is een tempel gebouwd. Bij de tempel is het erg druk met allerlei mensen die bidden bij de pilaren voor geluk, bescherming etc.

Geloof is hier echt big business. Als goede Boedist bid je regelmatig bij de tempel en geef je offers aan Boedha of voedsel of kleding aan de Monikken. Geld mag natuurlijk ook. Zo kun je bloemen offeren aan Boedha. Deze bloemen worden gekocht bij de tempel, geofferd aan Boedha en daarna worden de offerschalen weer leeggehaald en worden de bloemen opnieuw verkocht. Het past niet helemaal meer bij het geloof.

Na deze tempel lopen we via het koninklijk paleis naar het water. De verwachting is dat het reisverbod van de Chinezen een groot effect zal hebben op het toerisme in Thailand. Veel Chinezen komen naar Thailand op vakantie. De angst voor het Corona virus is ook aanwezig bij de toeristen. Steeds meer mensen lopen met een mondkapje op.

Bij de rivier aangekomen pakken we het veerpontje naar Wat Arun. Een hele mooie tempel die de vorige keer dat we er waren nog in de steigers stond voor restauratie. Inmiddels is de tempel weer helemaal gerestaureerd. Het is erg mooi geworden. Het is een populaire tempel. En hierdoor erg in trek bij de toeristen. Het is soms een beetje dringen.

Na het bezoek aan Wat Arun gaan we samen met onze gids nog wat eten bij een stalletje. Johan besteld een soort Bami en ik Noodles. Het is erg lekker en dat alles voor in totaal 5 euro.

Na onze lunch stappen we in een longtail boot. De naam zegt het al, een lange smalle boot met een grote botenboord motor. We gaan met de boot door de kanalen van Bangkok. Onderweg zien we gigantische varanen liggen of zwemmen. Echte joekels, daar wil je niet mee zwemmen.

Na wat stopjes gaan we weer terug naar de hoofdrivier. We stappen uit en sluiten de trip af met een drankje op een rooftop terras met een mooi uitzicht over de rivier en de stad.

Hierna gaan we met de TukTuk weer terug naar het hotel. Aan de overkant van ons hotel nog wat gegeten en gedronken en daarna naar het toeristische hart van Bangkok gelopen. Hier nog wat rondgelopen en wat gedronken. Daarna werd het ook wel weer tijd om te eten.

De restaurants in het toeristische gedeelte zijn niet helemaal onze smaak, dus al zoekend naar een leuk restaurantje toch maar weer vlak in de buurt van ons hotel gegeten. Het was weer erg lekker.

Morgen worden we om 6.30 opgehaald, dus de koffers maar weer ingepakt  zodat we morgen daar geen werk aan hebben.  We gaan morgen naar het gebied rondom de River Kwai. We overnachten morgenavond in een hotel op de rivier. Hier hebben we geen stroom en wifi. Eerst maar eens op tijd slapen en dan zien we wel wat de dag brengt.