Naar Cusco

20 september 2015 - Cusco, Peru

Naar Cusco
Vandaag gaan we met de bus naar Cusco. Een rit van 7 uur, dus dat is een flinke. Voordat we op pad gaan, gaan we eerst even ontbijten. Johan heeft ook last van reizigersziekte, dus 's ochtends vroeg gaan we op zoek naar een Farmacia (een combinatie van drogist en apotheek). Helaas zijn ze nog niet open. Dan maar wachten tot Cusco.

Onze bus is een zeer luxe bus. Het is een dubbeldekker en wij zitten beneden. Het zijn erg ruime stoelen en brede stoelen. Mag ook wel voor een rit van 7 uur met minimale stops. We rijden eerst Puno uit. We gaan weer over een soort tolweg en het zijn mooie wegen, dus dat is wel zo fijn.

De bus stopt ongeveer om de 2 uur om van chauffeur te wisselen. Er zijn namelijk 2 chauffeurs op de bus. Dat is best wel netjes voor Zuid Amerika waar niet zo nauw wordt gehouden met rij- en rusttijden. Twee keer mogen we er ook even uit voor een korte stop van 10 minuten. 1 keertje bij een standaard toeristenstop met souvenir winkel, wc en mini restaurant en 1 keer bij een plek middenin de bergen. Ook hier hebben lokale mensen stalletjes neergezet. Bij de 2e stop regent het echter erg hard, dus alleen Johan gaat er even uit om kort te roken.

Voor de rest gaat de busrit erg voorspoedig, wat geslapen, gelezen en naar buiten gekeken. Af en toe rijden we door een stadje en het valt op dat er altijd wel een marktje is en dat er etenstalletjes zijn waar mensen eten. Ze leven veel meer op straat dan wij.

Rond 3 uur komen we aan in Cusco. Hier pakken we de taxi naar ons hotel. We hebben er voor gekozen om te overnachten in het Ninos hotel. Dit is een initiatief van een Nederlandse die straatkinderen opvangt. Met de opbrengsten van het hotel onderhoud ze de straatkinderen. Het is een succesvol concept want inmiddels heeft ze al 3 van dit soort hotels kunnen opzetten. Veel straatkinderen zijn hierdoor al geholpen.

Om de busrit uit de benen te krijgen, lopen Johan en ik naar het centrum. Erik en Petra blijven bij het hotel. Het is een klein kwartiertje lopen naar het centrum. Omdat het zondag is, is het druk op straat. Voor de lokale bevolking is er straattheater en optredens. Best wel gezellig.

We lopen wat rond door het centrum en drinken wat koffie. We vinden nog een Farmacia waar we antibiotica kunnen ophalen. Gewoon aan de hand van het Boliviaanse recept wat ik bij de dokter heb gekregen.

Cusco is een grote stad en de culturele stad van Amerika. Voor de overheersing van de Spanjaarden was het een belangrijke stad van de Inca's. Veel gebouwen in de oude binnenstad staan nog op fundamenten van de Inca gebouwen. De Spanjaarden hebben de stad leeggeroofd en er een Spaanse stad van gemaakt.

Morgen gaan we een aantal gebouwen in de stad zelf bezoeken. De dagen daarna gaan we naar de Heilige Vallei Inca tempels bezoeken om uiteindelijk te eindigen bij de Machu Picchu.