Cusco

21 september 2015 - Cusco, Peru

Cusco

Vandaag hebben we een dag zonder vooraf gepland programma. Ook wel eens lekker. Cusco heeft veel bezienswaardigheden, dus we hebben er een aantal uitgekozen om te bezoeken.

Maar eerst ontbijt. We krijgen een zeer uitgebreid ontbijt met vers fruit, een groot glas yoghurt met honing, ei naar keuze, broodjes, jam, jus d'orange en koffie of thee. Een goed begin van de dag dus.

Vandaag lopen we eerst naar het centrum. Gisteren zijn Johan en ik hier al naar toe gelopen, maar Erik en Petra nog niet. Ze zijn een aantal mooie gebouwen voor de eerste keer. Het is ook vandaag weer een drukte van belang. Veel mensen op straat, lokalen en toeristen en straatverkopers.

We lopen eerst naar het centrale plein (Plazas des Armas) hier zitten de belangrijkste bij in de buurt. Cusco is een hele oude stad. Het is een stad gesticht door de Inca's. Er zijn nog steeds overblijfselen van deze oude Inca stad te vinden. Het scheen een hele mooie stad te zijn geweest. Toen de Spanjaarden voor de eerste keer in Cusco kwamen hadden ze naar verluidt nog niet zo'n mooie stad gezien met zulke bijzondere gebouwen maar ook met veel rijkdom in de vorm van zilver en goud.

Toen de Spanjaarden de stad hadden veroverd, hebben ze de stad dan ook maar eens goed geplunderd. Veel van de oude rijkdommen zijn niet meer aanwezig in Cusco. Ook zijn er kerken geplaatst op oude Inca tempels om zo de in de ogen van de Spanjaarden verdorven Inca religie te laten verdwijnen.

Vanuit het Plazas des Armes lopen we eerst naar het Inca museum. Dit museum gaat over de geschiedenis van de Inca's. Als we kijken naar de voorwerpen is het wonderbaarlijk wat voor vazen, beelden etc. de Inca's konden maken ver voor het begin van onze jaartelling.

Het is een interessante expositie. Wel jammer dat niet overal een Engelse vertaling bijstaat. Je ziet langzamerhand de Inca koningen meer Spaanser worden. Het is ook niet zo gek, want de echte Inca koning is door de Spanjaarden vermoord en ze hebben zelf een aanhanger van het Spaanse rijk op de troon gezet.

Indrukwekkendste in het museum zijn de mummies van een aantal leden van het koninklijk huis van de Inca's. Deze mummies waren heel belangrijk voor de Inca's. Als hulp van de goden nodig was, bijvoorbeeld ten tijde van droogte, dan werden de mummies uit hun graven gehaald om mee gedragen te worden tijdens een processie.

Na het bezoek aan het museum gaan we naar de Kathedraal van Cusco. Deze is gebouwd op de fundering van een Inca gebouw. Binnen is het 1 pracht en praal. Erg kitsch in onze ogen. Maar hier houden ze er wel van.  Op de schilderijen is soms wel vrij omgegaan met het verhaal van Jezus. Zo zijn Spanjaarden aanwezig bij de kruisiging en lijken sommige stukken in Zuid Amerika plaats te vinden.

Na het bezoek aan de kerk staat we weer op het plein. Er is een demonstratie aan de gang. Demonstranten zijn veel gekleed in traditionele klederdracht. Mooi om te zien. We komen er niet helemaal achter waarvoor ze protesteren, maar het lijkt een roep te zijn tegen verkwanseling van het erfgoed.

Na even naar de demonstranten te hebben gekeken lopen we door naar de wijk San Blas. Een oude koloniale wijk. Het ligt wat boven het plein, dus wel weer een klimmetje naar boven. Aan de hoogte zijn we inmiddels gewend. Maar als je zo omhoog loopt, ben je door de hoogte wel snel buiten adem.

De weg naar San Blas leidt door een oude Inca straat waar nog goed de Inca bouwstenen zichtbaar zijn. Bijzonder dat na zoveel eeuwen het nog zo goed is. Omdat het een echte toeristische route is, zijn er veel souvenir shops. Maar de verkopers zijn niet opdringerig.

Aangekomen in San Blas kijken we wat rond en gaan we lunchen. Een lekkere lunch, ik had een een broodje met kaas, groente en avocado en Johan een hamburger. We zitten dan ook bommetje vol. In het restaurant loopt ook een poes rond. Erg gezellig. Zij zit bij ons op de stoel aan tafel. Dat mevrouw het wel goed heeft, blijkt uit dat ze maar 1 stukje hamburger hoeft. De rest hoeft ze niet.

Het is ondertussentijd flink gaan regenen en onweren. Dus we wachten even in het restaurant totdat het droog is. De poes is in de tussentijd maar even bij Johan op schoot gaan liggen.

Zodra het droog is gaan we door naar een Inca tempel middenin de stad. Helaas hebben ze hierover een kerk gebouwd. Dus er is nog maar weinig zichtbaar van de tempel. Een beetje een tegenvaller. We hadden gehoopt alvast wat meer van de Inca's te kunnen zien.

Morgen gaan we op pad naar de Sacred Valley. We gaan een aantal oude Inca bouwwerken bezoeken. We overnachten dan niet meer in Cusco maar in een kleiner stadje in de vallei. Zo langzamerhand gaan we dichter naar de Machu Pichu. Hier gaan we vrijdag naar toe.