Change of plans

9 maart 2015 - Bangkok, Thailand

Dachten we dat we vandaag de must-sees in Bangkok zouden bezoeken, hebben we gisteravond toch maar andere plannen gemaakt.  Johan wil in Bangkok graag een kookcursus volgen. Dus in Nederland had hij al wat uitgezocht waar dat kon. Gistermiddag konden we de cooking school helaas niet vinden. Dus we dachten we komen wel een andere tegen of jammer maar helaas.

Gisteravond liepen we op zoek naar een restaurantje door Khao Sang Road. De toeristische straat met in het midden allerlei eetkraampjes, kraampjes met prullaria etc. Hiertussen stond toevallig ook het kraampje van het restaurant met de kookschool. Dus ter plekke maar een les geboekt voor vandaag!

Na de boeking een restaurantje gevonden waar we op het balkon konden zitten boven de Khao Sang Road. Deze straat is 's avonds super druk met voornamelijk backpackers op zoek naar het goedkoopste prijsje. Bij het restaurant had Johan curry besteld met kokosmelk. We dachten dat deze curry vanwege de kokosmelk niet zo pittig zou zijn. Verkeerd gedacht! De curry was super pittig, er zaten hele hete pepers in. Zie de vangst van de pepers uit de curry op de foto. Na het eten nog even gedronken. Onze serveester was super blij met 30 baht aan fooi (1 euro).

Vanochtend was het zo ver! Kookcursus. Op ons gemakje gelopen naar het restaurant. Nu we weten waar het is, lopen we er ook zo naar toe. Tezamen met een een paar andere mensen gaan we vegetarisch Thais koken! De lerares May draagt tradionele kleding en dat is zo'n beetje haar handelsmerk.

Tijdens de cursus leren we Tom Yam currypaste maken. De basis voor Tom Yam soep, Peanut sauce en Massam Curry. Al deze gerechten maken we ook zelf en mogen we zelf opeten. Daarna maken we nog Pad Thai, vouwen we onze eigen loempia's, maken we pompoen hummus en sticky rice met kokos en mango. Ten slotte laat ze ons zien hoe groene curry pasta wordt gemaakt. Natuurlijk mogen we al deze gerechten ook opeten. Het was leuk en leerzaam en daarnaast ook erg lekker. We hebben een kookboek bij haar gekocht, dus we gaan het zeker ook thuis uitproberen.

Na de kookcursus besluiten we naar de rivier te lopen. We gaan morgen fietsen en we willen met de boot naar de afgesproken plek toe. Vandaag willen we even checken hoe ver het lopen is naar de opstapplaats van de boot en wat de vertrektijden zijn.

Terwijl we de straat willen oversteken en samen naar ons kaartje kijken, worden we aangesproken door een Thaise dame. Ze vraagt waar we naar toe willen en wil ons de wegwijzen. Ook een Thaise man wil ons helpen. Nu is het zo dat als je in toeristische gebieden wordt aangesproken door een Thai, deze je meestal naar een grote verkoopfabriek wil hebben met edelstenen. Maar de straat waar wij lopen is niet heel toeristisch en de dame en heer lijken erg oprecht. Ze raden ons aan een boottocht te nemen door het authentieke deel van Bangkok. Zodat we een goed beeld krijgen van het 'echte' Bangkok.

De man schrijft wat namen op onze kaartje op en geeft aan wat zo'n boottocht moet kosten: 1000 bath p.p.. Ondertussen stopt ook een Tuk Tuk chauffeur bij ons, hij ruikt handel! De Thaise vrouw zegt tegen de Tuk Tuk chauffeur waar we naar toe willen en geeft aan dat de chauffeur ons voor 40 baht wel wil brengen. Als we als toeristen alleen hadden gestaan, hadden we zeker het dubbele moeten betalen.

Ook nu besluiten we weer om onze plannen te wijzigen. We gaan op boottocht. Met de Tuk Tuk naar de opstapplaats van de boten. Waar ons eerst de tocht wordt aangeboden voor 1400 baht p.p. Gelukkig beschikken we over voorkennis. Dus we geven aan dat we voor 1000 baht gaan en nergens anders voor. Hier doet ze nog even moeilijk over. Maar uiteindelijk gaat ze toch akkoord.

We hebben lekker een boot voor ons alleen. We varen langs de huizen die aan het water staan. Dit zijn vaak krakkemikkige huisjes, soms afgewisseld met tempels en wat duurdere huizen. Het is te zien dat een groot gedeelte van het leven zich afspeelt aan deze rivier. Voor een kleine impressie, zie de foto's en de video. Op het water is het heerlijk koel en het is leuk om het 'echte' Bangkok buiten de toeristische paden te zien

Onderweg stoppen we nog bij een kleurrijke tempel. Uiteraard staat het grootste Boeddhabeeld in de steigers. Iets wat we wel vaker tegenkomen op reis ;). Wel bijzonder op bij zo'n tempel rond te lopen waar geen toeristen zijn en alleen de Thai zelf die komen bidden. Het is wel wat kleurrijker dan we gewend zijn van andere Boeddhistische tempels. Ook is hier een beeld te zien van de 9-koppige Boeddha, die hebben we nog niet eerder gezien.

Na het bezoek gaan we verder met de boot. We zien nog meer huisjes en mensen die leven bij de rivier. Onderweg zie ik nog een 1,5 meter lange Varaan. Johan ziet hem helaas niet, maar wat een joekel!

Deze spontane wijziging van de planning heeft goed uitgepakt. Het was weer een bijzondere ervaring. Als we bij de pier worden afgezet (een andere dan we zijn opgestapt) zien we de rijen toeristen. Dit was waar de vriendelijke Thaise man ons voor waarschuwde! Zo zie je maar weer dat niet iedereen de toeristen ziet als ' wandelende geldzak', maar dat er mensen zijn die oprecht trots zijn op hun land en dit graag willen delen met hun gasten.

We besluiten weer terug te lopen naar ons hotel. In de hitte toch wel een pittige wandeling. Maar wel langs de authentieke straten. Zo is er een straat met alleen maar muziekinstrumenten, een straat met leger outfits en insignes. Maar ook winkeltjes waar met een oude machine visitekaartjes worden gemaakt, kleding wordt gemaakt met net zo'n oude naaimachine als die oude van Oma en winkeltjes waar we echt geen idee hebben wat ze maken.

Zo zie je maar je laten verrassen kan leiden tot de mooiste ervaringen!