Bangkok by bike

10 maart 2015 - Bangkok, Thailand

Johan had vannacht voor de eerste keer in z'n leven echt last van een jetlag. Om 2 uur 's nachts stond hij aangekleed in de hotelkamer. Hij dacht namelijk dat het 8 uur was. Hij had op z'n Ipad gekeken en gezien dat deze 2 uur aangaf, hier had hij 6 uur bij opgeteld (het tijdsverschil met NL), dus 8 uur. Maar ja, de Ipad stond al op Bangkok time ;). Dan zou je denken, hij moet toch merken dat het 's nachts is, maar qua geluid is het overdag hetzelfde als 's nachts. Het verkeer raast door, het marktje in de straat voor ons is dag en nacht en ook de mensen hoor je dag en nacht met elkaar praten. Ik vermoed dat het begrip 24 uurs economie in de straat voor ons hotel is uitgevonden.

Gelukkig nog wat kunnen slapen want vandaag stond er een 5 uur durende fietstocht op het programma. Na ons ontbijt rustig naar de rivier gelopen om de expressboat te pakken. Dit is een beetje zoals een bus, met verschillende stopplaatsen bij de rivier. Aangekomen is het niet helemaal duidelijk waar de boot vertrekt. Wel kunnen we allerlei  toeristische trips boeken. Maar wij willen met de lokale boot. Gelukkig zijn er een paar mensen zo vriendelijk om ons te wijzen naar de ponton waar de boot zal aanleggen. En inderdaad na een paar minuten is er de boot. Op de boot kopen we een kaartje voor 15 Bath p.p. (50 cent). Stukken goedkoper dan een taxi of TukTuk en ook een stuk koeler.

Nadat we van de boot zijn afgestapt drinken we nog wat en lopen we nog een modern winkelcentrum binnen. Hier kunnen menshoge boeddha's worden gekocht tegen exorbitant hoge bedragen. Niet ons type winkelcentrum dus. Aangekomen bij Co van Kessel waar we gaan fietsen, blijken we te fietsen met allemaal Nederlanders. Alleen Nederlanders zijn blijkbaar zo fietsgek dat ze overal gaan fietsen. Het bedrijf dat de tours organiseert is uiteraard ook opgezet door een Nederlander.

We krijgen stevige fietsen en gaan op pad. Meteen rijden we door smalle straatjes. Probeer het je eens voor te stellen: steegjes van 1,5 meter breed met aan weerszijden kraampjes, lopende mensen, overstekende mensen, tegemoetkomende brommers, achteropkomende brommers en mensen met brede handkarren. Hier mochten we doorheen fietsen. Wat een belevenis! Het is goed opletten, soms flink in de remmen en uitwijken. Maar wat een bijzondere manier om Bangkok te ontdekken. Je zit midden tussen de mensen, ruikt en voelt alles. Echt een aanrader.

Onderweg stoppen we nog bij een Chinese tempel waar we wierook mogen branden voor 'good luck' en op een bloemenmarkt waar voornamelijk bloemen worden verkocht om te offeren aan Boeddha. Mooi om te zien. Veel kleuren, veel bloemen. Hier koopt onze gids nog wat lotusbloemen die we later mogen offeren bij een tempel. Na nog wat door van die steegjes geslingerd te hebben, mogen onze fietsen en wij op de boot. We steken de rivier over naar de Royal Tempel. Hier leren we nog van onze gidsen hoe we de blaadjes moeten vouwen van de lotusbloem zodat de kern zichtbaar wordt.

In de tempel staat een gigantisch hoge goudkleurige Boeddha. We leggen voor deze Boeddha onze bloemen neer. De Thai zijn nogal gek op kleuren en patronen die wij kitsch noemen, dus bevat de tempel ook wat elementen van. Het mooie is trouwens dat we onze fietsen gewoon kunnen laten staan zonder ze op slot te doen. Eerlijke mensen de Thai.

Bij de tempel zit een moeder met haar zoontje te praten. In Nederland leren we de kinderen: wat is het geluid van een auto. Maar in Thailand is het: wat is het geluid van een TukTuk.

Na het bezoek aan de tempel stappen we met de fietsen op de volgende boot. We gaan naar een gebied buiten Bangkok om daar wat te fietsen. De boottocht gaat deels langs dezelfde route die we gisteren ook hebben gevaren, dus we zien wat bekende dingen.

Aangekomen op onze bestemming gaan we eerst wat eten. Bij een typisch Thais eettentje staat het eten al klaar. We hebben hier weer heerlijk gegeten. Daarna weer op de fiets om door het plantage gebied te fietsen.

Door de plantage zijn fietspaden aangelegd van max. 1,5 meter breed. Aan weerszijde is water of bomen en huizen van de mensen die er werken. Een mooi gebied om door te fietsen. Wel met veel haakse bochten en plotselinge steile hellingen. Niet zomaar een gemakkelijk tochtje. Ook is het krap als een brommer tegemoet komt. Maar de mensen zijn vriendelijk, dus maken vaak de ruimte. Ook wordt er veel gezwaaid en willen kleine kinderen een 'high five' als je langsfiets. Heel gemoedelijk.

Ook liggen er veel honden op het pad, die rustig aan de kant gaan als we er aan komen. De Thai zorgen trouwens goed voor hun dieren. Ze krijgen te eten en aandacht. Zo zie je vaak bij etenskraampjes een aantal vaste honden liggen die restjes te eten krijgen. Ook poezen hebben niets te klagen, deze liggen vaak heerlijk op stoelen in winkels of de katers lopen stoer rond. Goed om te zien.

Na de tocht gaan we weer met de fietsen op de boot en terug naar Bangkok. De tocht over de rivier is heerlijk verfrissend. Fietsen met 35 graden, daar krijg je het wel warm van. Als we in Bangkok zijn aangekomen is het nog een klein stukje fietsen naar de organisatie. Daar aangekomen nemen we afscheid van onze groep en pakken we weer de expressboat naar de halte vlak het dichts bij ons hotel.

's Avonds nog even lekker gegeten. Maar we merken dat we een routine krijgen, we kennen de route exact, we weten hoeveel seconden het duurt voordat het licht op groen staat, waar welke hond ligt te slapen en waar de lieve kitten is met elke dag een ander jasje aan. Dus tijd om verder te gaan. Morgen gaan we nog naar het koninklijk paleis en mogelijk wat tempels bezoeken. 's Avonds pakken we de nachttrein naar Laos. Voor de dagelijkse lezers: morgen geen verslag want we hebben vast geen internet in de trein.

1. Annelies:
    10 maart 2015
    Dat johan last had van een jetlag las ik in deze reisverslag en vertelde het john wij lagen blauw van het lachen .
  2. Johan:
    11 maart 2015
    Ja ik had last van jetlag, ik stond klaar om te gaan ontbijten om 2 uur s'nachts

Tevens hebben we ook tijdens de fietstocht nog insecten mogen proeven, leuk om te doen. Er zit niet veel smaak aan, maar ziet er niet smakelijk uit.
  3. Johan:
    11 maart 2015
    Vandaag naar het paleis en dan de trein naar laos. Goodbye bangkok hello laos