Bijna voorbij

20 maart 2015 - Luang Prabang, Laos

Morgen al weer onze laatste vakantiedag. De twee weken zijn omgevlogen. Morgenmiddag rond 5 uur (lokale tijd) vliegen we naar Bangkok. Hier komen we een uurtje later aan. Onze vlucht naar Amsterdam vertrekt dan om 2 uur 's nachts. We hebben dus nog wat wachttijd op het vliegveld van Bangkok. Maar gelukkig hebben we morgen nog een  paar uur in Luang Prabang in Laos.

Vannacht weer heerlijk geslapen in een normaal bed in onze hotelkamer. Wel weer om 4 uur vanochtend wakker geworden door een gong van de tempel naast ons hotel. We wilden vandaag vroeg opstaan om de monniken door de straat te zien lopen. Elke ochtend rond zonsopgang lopen de monniken door de straten om rijst te verzamelen. Mensen zitten dan op een rij en delen rijst uit aan de monniken. Een belangrijk ritueel in het Boeddhistisch geloof.

Rond 6 uur 's ochtends stonden we klaar om dit ritueel te aanschouwen. Helaas is het wel een erge toeristische attractie geworden. Als toerist wordt je aangesproken om rijst of ander eten te kopen en dat dit uit te delen aan de monniken. Hierdoor wordt het net een dierentuin: nootjes kopen om de apen te voeren. Het gaat volledig voorbij aan de gedachte en het geloof hierachter. Helaas zijn er genoeg toeristen die hier aan mee doen. Vanochtend waren het vooral groepen chinezen die hier aan moe deden.

Dat de monniken er aan komen is te zien aan het flitslicht van de foto's die de toeristen maken. Sommige staan ook wel erg dicht bij om foto's te maken. De monniken lopen in een rij langs de gelovigen. Ze hebben een soort van pan bij zich, waar de gelovigen de rijst in stoppen. Sommige monniken gooien het eten weg dat ze van de toeristen hebben gekregen. Dit omdat het niet met de juiste bedoeling is gegeven. Hiervoor staan ook gewoon manden klaar.

We hadden hierbij een dubbel gevoel. Het was bijzonder om dit mee te maken. Maar het krijgt wel een groot 'Disneyland' gehalte. Ook de mensen van Luang Prabang worstelen hiermee. Voor hen is het een belangrijk ritueel die ze graag willen delen, maar ze willen het ook een Boeddhistisch ritueel houden. Maar daarnaast zijn er mensen die geld willen verdienen aan dit ritueel.

Omdat we toch al vroeg op waren, hebben we vroeg ontbeten. Na het ontbijt hebben we gelopen naar de eerste tempel die we vandaag gaan bezoeken. Omdat we zo lekker vroeg zijn, zijn er bijna nog geen andere toeristen aanwezig bij deze tempel. De tempel is heel rijk gedecoreerd. Met heel veel details worden verschillende Boeddhistische Laotiaanse verhalen uitgebeeld.

Na deze tempel bezoeken we nog wat andere tempels. Maar ze lijken vooral veel op elkaar. Ook hebben we vandaag het voormalige koninklijk paleis bezocht. Op zich een vrij bescheiden paleis. Een keer wat anders dan de pracht en praal in de tempels.

Ook hebben we vandaag nog over een lokale markt gelopen waar groente, fruit, vlees en vis wordt verkocht. Zo'n markt vinden we meestal sfeervoller dan de toeristenmarkt waar de meeste producten uit China komen. Op de markt vinden we dan ook eindelijk een mes en schiller waar we naar op zoek zijn. Hiermee kun je fruit heel gemakkelijk in mooie vormen snijden. We hadden hiermee gewerkt tijdens onze kookcursus in Bangkok en sindsdien waren we er naar op zoek. Gelukkig vonden we ze op dit marktje.

Voor de middag hebben we een plekje geboekt in een busje naar een waterval in de buurt. Voordat we hiermee gaan, gaan we eerst nog wat eten. Ik had een broodje met tonijn. Maar een poes die rondliep op het terras heeft vooral veel tonijn gehad. Ook heeft ze gesmuld van de hamburger van Johan. Het was dan ook een mager poesje.

Bij de waterval is ook een berenpark aanwezig. Hier zijn beren opgevangen die te jong bij hun moeder zijn weggehaald voor de handel. Gelukkig zijn deze beren opgekocht door de stichting voordat ze mishandelt werden, bijv. voor het aftappen van de galblaas. De beren hebben een leuk terrein met allerlei klim mogelijkheden en ze hebben het wel naar hun zin. Omdat ze nooit hebben geleerd hoe ze moeten overleven in het wild, kunnen ze niet meer in het wild uitgezet worden. Maar gelukkig is hun meer mishandeling bespaard.

Het is grappig om te zien hoe ze hangen op de klimtoestellen en hoe ze rondlopen of klauteren. Ze kunnen erg goed klimmen. Maar sommige liggen ook gewoon lekker. Helaas hebben we er geen een zien liggen in de speciale hangmatten. Ze schijnen dit wil te doen.

Na het bezoek aan de beren lopen we door naar de waterval. Het water heeft een hele mooie blauwe kleur. Het water valt verschillende keren over een rand heen. Het ziet er erg mooi uit. Je mag ook in dit water zwemmen. We hebben nog even pootje gebaad in dit water. Het was heerlijk verfrissend.

Iets voor vijf worden we weer opgehaald en gaan we weer terug naar de stad. Hier aangekomen de tassen grotendeels ingepakt. Deze laten we morgen bij de receptie staan totdat we naar het vliegveld gaan.

Ook voor de laatste een avondmaaltijd gegeten in Laos. We hebben gegeten bij een restaurantje aan de oever van de Mekong rivier. Het eten in Laos is heerlijk en dit is ook geen uitzondering. Heerlijk! Dit keer was het ook super goedkoop, met z'n tweetjes hebben we voor 10 euro gegeten en gedronken en dit is dan ook nog inclusief fooi.

Morgen gaan we proberen wat langer te slapen dan vandaag en daarna nog wat dingen bezoeken in Luang Prabang.