28/8 van Ithala naar Tembe Elephant Park

28 augustus 2013 - Tembe Elephant Park, Zuid-Afrika

28/8 Vandaag van Ithale naar Tembe Elephant Park. Een korte rit van ca. 3 uur. Op deze route veel loslopend vee, dus we moeten nog wel eens uitwijken of stoppen voor overstekende koeien en geiten. Deze dieren hebben altijd voorrang!

Bij aankomst worden we meteen enthousiast begroet door de gatewatcher. Hij legt uit dat het park voor de helft eigendom is van de lokale stam. Het zorgt voor veel werkgelegenheid. Dus een goede zaak!

Tembe is een 4X4 park en met onze Toyota Corolla kan dat niet. Dus we laten onze auto op de parkeerplaats en we gaan verder met een gamedrive auto. Onderweg komen we al Nyala's en Kudu's tegen. Volgens de chauffeur zijn ze ons welkomstcomite. Maar het echte welkom komt als we bij de lodge aankomen, we worden begroet met traditioneel gezang. Dat is pas een welkom!

In Tembe hebben we een ruime safari tent met 'deck' waarop lounge banken staan. Het kan slechter! Terwijl we op het deck zitten, komt er een grote groep Nyala's langs. 1 voor 1 bekijken ze ons, alsof ze willen checken wat voor soort tweebeners nu weer gearriveerd  zijn.

Om 2 uur schuiven we meteen aan bij de lunch, pasta met salade. Om 3 uur start de evening game drive. We zien onderweg vele dieren. Maar ook nu helaas geen  luipaard. Vlak voor zonsondergang stopt de ranger. In de verte zien we olifanten met op de achtergrond de ondergaande zon. Een echte  Afrikaanse sundowner.

Terug in het park staan de tafels al weer gedekt voor het avondeten. We zitten aan tafel met een Duits stel. Zij hebben net als ons een passie voor Afrika.

Na het toetje komt 1 van de gasten enthousiast terug. Er is een olifant in het kamp! Voorzichtig lopen we er naar toe. Op ca. 20 meter afstand staat een olifant rustig bladeren te eten. Wat een geweldige ervaring!

Later blijkt dat er nog een tweede olifant in het kamp is. Dit is de oudste en grootste olifant van het park. Isilo is enorm groot. Zijn slagtanden zijn 2,5 meter lang en wegen 60 kg! De grootste olifant die we ooit hebben gezien en dat op nog geen 15 meter afstand!! Dit hadden we niet willen missen.

Met z'n allen nog even nagepraat bij het kampvuur en daarna op tijd slapen. De morning game drive start om 6.00 's ochtens....