Training Day

31 januari 2020 - Ban Klang, Thailand

Training day

Vanochtend hebben we nog tijd om wat tempels te bekijken in Ayutthaya. Gisteren hebben we de belangrijkste tempels op fietsafstand bekeken. Dus vandaag gaan we op pad met de TukTuk. We hebben er eentje bij de hotelreceptie geregeld, dus rond 8:45 komt de TukTuk voorrijden. Het is blijkbaar oppasdag voor de tuktuk chauffeur want zijn (klein?)dochter is ook mee. Een meisje van ongeveer 5 jaar die rustig voorin zit.

Eerst gaan we naar een bekende tempel. Deze was tot een paar jaar terug nog helemaal overwoekerd door de natuur. Inmiddels hebben ze de tempel helemaal bevrijd van de bomen en de struiken. Omdat we vroeg zijn is het nog lekker rustig. De mensen die een dagtochtje Ayutthaya doen, zijn er nog niet. Dat is het voordeel als je in de plaats zelf overnacht.

Na de tempel gaan we naar een grote liggende Boeddha. Het is een behoorlijk standbeeld. Hij valt eerst niet op totdat je er recht voor staat. Volgende stop is een grote wite pagode. Eerst stoppen we even kort bij een plek waar allemaal standbeelden van hanen staan. Ik moet nog even uitzoeken wat zo’n haan betekend voor de Thai.

Terwijl we naar de grote witte pagode rijden, komen we langs een grote groep schoolkinderen die een soort excursie hebben. Allemaal in dezelfde witte polo en zwarte trainingsbroek gestoken. De meeste scholen hebben hier een schooluniform. Vaak een polo en een trainingsbroek. De exclusievere scholen lijken meer de tradionele schooluniformen te hebben. De kinderen zwaaien vrolijk naar ons en roepen Hello. We zwaaien terug vanuit de TukTuk.

De witte pagode staat een beetje scheef. Bij de eerste tempels vanochtend stonden een aantal stoepa’s ook al scheef. Ze lijken een beetje verzakt. Je mag hier van de Thai gewoon onder door lopen. In Nederland zou zoiets afgezet worden ivm valgevaar.

We beklimmen de pagode en we hebben een mooi uitzicht over de stad en de rijstvelden. Thailand is een grote rijstproducent, dus er zijn heel veel rijstvelden. Na dez pagode gaan we weer terug naar het hotel.

We eten bij het hotel nog een vroege lunch, een noodlesoepje, daarna pakken we de TukTuk naar het station. We hebben namelijk een treinmiddag. We gaan naar Sukhotai. Eerst zo’n 4 uur met de trein en dan nog een uurtje met een busje.

De treinrit gaat vrij snel voorbij, maar het is niet echt duidelijk wanneer wij er uit moeten. Er wordt in de trein niets aangegeven en af en toe roept een treinmedewerker iets onduidelijks in het Thai als we vlakbij een stop zijn. We hebben ook wat vertraging, dus van de tijd uitgaan helpt ook niet.  Gelukkig loop de conducteur langs en hij geeft aan dat de tweede volgende stop onze stop is.

Op het treinstation staat de chauffeur van de minibus al op ons te wachten. We zitten deze keer in gepimpte minibus. Aan de binnenkant zijn allemaal speakers en op het plafond zijn grote nepdiamanten geplakt. Het lijkt wel een discobus. Je hebt hier in Thailand ook allerlei gepimpte touringcars waarbij de buitenkant kleurrijk en schreewerig is beschilderd.

De aankomende nachten zitten we in een mooi resort in Sukhotai. Zojuist hier ook gegeten. Morgen gaan we de tempels van Sukhotai bekijken, wederom op de fiets