Ayutthaya

30 januari 2020 - Ayutthaya, Thailand

Ayutthaya

Vanochend konden we rustig aan doen. Dus op ons gemakje ontbeten, nog wat rondgelopen op het terrein van ons hotel en dan rond 11 uur het minibusje in. Het is ongeveer 3 uur rijden naar Ayutthaya.

Ayutthaya is een oude hoofdstad van Thailand. Er zijn hier veel tempels om te bezoeken. We gaan vandaag een paar bezoeken en morgenvroeg nog wat andere tempels. In Ayutthaya overnachten we in een Homestay. Dat is een kleinschalig hotel in een traditioneel huis, beetje een Bed & Breakfast. De kamers zijn dan ook wat kleiner. Maar we zitten hier maar 1 nacht. Dus dat maakt niet uit. We is het een heel sfeervol hotel met een mooie tuin.

Na het inchecken huren we twee fietsen om de tempels te bezoeken. Ze rijden hier links, dus dat is even wennen. Al snel komen we de eerste tempel tegen, deze ligt buiten de toeristische route, dus we zijn de enigen die er op dat moment zijn. De bouwstijl van de tempels lijkt wel een beetje op de beroemde tempels van Ankor Wat.

Na deze tempel fietsen we verder naar de meer bezochte tempels. Eerst komen we olifanten tegen waarop toeristen een ritje maken naar de tempels. Ongeloofelijk dat dit nog zoveel wordt gedaan terwijl het dierenmishandeling is.

Terwijl we ijskoffie drinken zien we opeens verderop een grote varraan het pad oversteken. Het is een behoorlijk beest. Ze zitten blijkbaar hier ook. Als we na onze koffie naar een tempel lopen zien we ook een varraan aan de waterkant zitten.  Het beest lijkt een kruizing tussen een slang en een krokodil. Echt een raar dier.  De varraan heeft een vogel gevangen en slikt deze in z’n geheel naar binnen. Je moet er niet aan denken om zo’n dier in de schemering tegen te komen, dat is vast ontzettend schrikken.

Van de oude tempel lopen we door naar een nieuwere tempel. Hier binnen staat een gigantische gouden Boedha van denk ik wel meer dan 10 meter hoog. Naast de nieuwe tempel staat nog een oud tempelcomplex met meerdere gebouwen en stoepa’s. Het is een oud tempelcomplex, dus het is meer een ruine.

Na het bezoek aan deze tempels stappen we weer op de fiets naar andere tempels. We rijden een stukje over de weg en daarna door een park. Soms moeten we even van de fiets af omdat de brugjes over het water niet geschikt zijn voor fietsen. Maar met de fiets aan de hand is het goed te doen.

De volgende tempel staat bekend om het hoofd van Boedha tussen boomwortels. Het is onduidelijk of het ooit de bedoeling was om een stenen hoofd van Boedha onder de boom te plaatsen of dat het hoofd er per ongeluk is gekomen en de wortels er omheen zijn gegroeid. Het is een veel gefotografeerde plek, dus veel mensen gaan voor het hoofd zitten om het perfecte Instagram plaatje te maken.

Na deze tempel fietsen we weer verder op zoek naar wat te eten. We komen terecht op de Night Market. Heel veel steden hebben ‘s avonds een avond markt met vooral veel eetkraampjes. Het ruikt echt heerlijk. We kopen bij drie kraampjes wat te eten, dumplings, roti-pannenkoek met kip-curry en sticky rice met mango. Het is allemaal weer erg lekker.  Aan lekker eten geen gebrek.

Het is inmiddels al weer bijna 5 uur, dus we fietsen weer terug naar de fietsenverhuurder.

Morgen pakken we rond het middaguur de trein naar Sukhothai, ook een voormalige hoofdstad van Thailand met veel tempels. Hier zullen we 2 nachten verblijven. Maar eerst gaan we morgenvroeg nog wat tempels bekijken die wat verder buiten de stad liggen.