Vrijdag 23-8 van vliegveld naar Hazyview

23 augustus 2013

Vrijdag 23-8
Vandaag na een lange vlucht aangekomen in Jo-burg. Gelukkig lekker snel door de douane en ook de koffers zijn er snel. Door naar de verhuurmaatschappij, ook daar zijn we snel aan de beurt en hebben we zo onze huurauto. Totaal geen last van het Afrikaanse tempo :)

Bij het wegrijden uit de parkeergarage bij het vliegveld nemen we natuurlijk weer de verkeerde weg. Het begint zo langzamerhand een traditie te worden. Gelukkig heeft de TomTom snel een sateliet gevonden, zodat we zo weer op de juiste weg zijn.
Het is zeker drie uur immer gerade aus. Het landschap is zeer droog, het heeft zeker een tijd lang niet geregend. De typische oranje aarde van Afrika blijft herkenbaar.
Bij het eerste tankstation stoppen we maar even. We twijfelen of de benzine meter wel werkt. Volgens de meter zit de tank vol, maar volgens de actieradius is dit niet het geval. Voor de zekerheid maar even naar de pomp. De jongen die voor ons tankt (want in Afrika tank je niet zelf), geeft aan dat de tank vol zit. Gelukkig maar!
Bij bijna elk tankstation langs de snelweg in Zuid Afrika zit een soort 'diner'. Ook bij deze zit de welbekende Steers. Hier maar even een de innerlijke mens bijgetankt. In de shop meteen maar even wat bilton ingeslagen en de voor Erik welbekende groene candybar.

Na een paar uur rijden merken we dat we er al een flinke reis op hebben zitten, dus maar even stoppen voor een kop koffie. Gelukkig begint de weg al minder eentonig te worden met meer bochten en meer hoogte verschillen.
Als we er bijna zijn komen we midden in het vrijdagavond verkeer te zitten. Maar Johan rijdt als een volleerde Afrikaanse chauffeur gewoon mee met de locals. Vier banen, waar het eigenlijk drie banen is. Als je wordt ingehaald even naar de vluchtstrook, zodat er voldoende ruimte is en na het zelf inhalen de ingehaalde even bedanken met de waarschuwingslichten.

Als het bijna donker is, komen we aan bij onze lodge. We krijgen een leuke kamer met uitzicht op de rivier, helaas nog geen Hippo's te zien. Na het opfrissen lekker gegeten in het restaurant bij de lodge. Wel een overijverige bediening. Bord leeg, dan wordt deze meteen afgeruimd. Na het eten nog even naar de rivier gelopen en op dat moment komen er vier Hippo's aangelopen. Als of ze het wisten! Nog even gekeken en geluisterd naar deze gigantische dieren.
Maar het was een lange dag, dus maar op tijd gaan slapen