sacred valley

22 september 2015 - Ollantaytambo, Peru

Sacred Valley
Vandaag hebben we een dagtour door de Sacred Valley rondom Cusco. We gaan met een groep een tour doen. We laten onze grote tassen achter in het hotel. We gaan namelijk overnachten in de Sacred Valley voor 2 nachten en daarna vlakbij de Machu Pichu. In de trein van en en naar de Machu Pichu mogen we maar een kleine rugzak bij hebben. Vandaar geen gesleep met de grote tassen.

Als de groep compleet is gaan we met de bus op pad. We gaan eerst naar een soort farm waar ze lama's, alpaca's en vizcuna's hebben. Hier krijgen we uitleg over de verschillende soorten dieren, maar ook over het verfproces van de wol met natuurlijke kleuren.  Best wel interessant.

Na dit bezoek gaan we door naar de eerste archeologische plek van de Inca's: Pisac. Pisac was een Incastad in de bergen met er omheen allerlei terrassen voor de landbouw. Het is een indrukwekkend gezicht. Zeker omdat er nog veel van over is. De Inca's hadden een ingenieus systeem om terrassen te bouwen op de bergheuvels. Ze bouwden ze zo dat er overdag warmte werd opgevangen, die 's nachts weer gegeven werden. Zo zorgden ze ervoor dat de gewassen goed bleven ondanks de vrieskou 's nachts.

Onze gids legt veel uit over Pisac en de Inca's. Het geeft een beter beeld bij de ruïnes en de terrassen. Het is een veel bezochte opgraving, dus er zijn ook veel toeristen. Maar omdat het zo groot is, heb je er maar weinig last van.

Na het bezoek aan de archeologische plaats Pisac, gaan we naar het huidige stadje Pisac. Hier bezoeken we nog een marktje, maar hier hebben ze exact dezelfde dingen als overal in Peru en Bolivia. We hebben het snel wel gezien.

Als iedereen weer in de bus zit, gaan we naar ons lunch adres. Het is lopend buffet met veel keuze. Dus voor elk wat wils. Normaal houden we niet van dit soort 'vreetschuren' (het lijkt wel of elke toeristenbus hier stopt), maar het eten was goed te doen.

Na het eten gaan we verder naar Ollantaytambo. Hier is ook ons hotel voor de aankomende 2 nachten. Maar eerst gaan we de Incastad Ollantaytambo bezoeken. Ook hier zijn weer terrassen gebouwd. Onze gids geeft uitleg over de stad en z'n geschiedenis. Maar ook hoe de stenen voor de tempels er zijn gebracht.

Het schijnt dat een Inca heerser die in opstand kwam tegen de Spanjaarden zich heeft verschanst in deze stad. Ze wisten de Spanjaarden van zich af te houden om o.a. grote stenen naar beneden te gooien. Het is 1 van de weinige steden die pas later in handen van de Spanjaarden zijn gekomen.  Na het succesvol af kunnen houden van de Spanjaarden is de Incas heerser naar het oerwoud gevlucht waar hij uiteindelijk is  gedood.

De belangrijkste gebouwen, Paleizen en Tempels zijn gebouwd met stenen zonder een cementsoort. De stenen passen zo opelkaar dat er geen cement nodig is. De stenen voor de tempel komen van een berg verder weg. Omdat de Inca's geen wielen hadden, zijn de stenen niet zoals bij bijv. de Egyptenaren via rollende boomstammen vervoerd. De stenen hadden uitsteeksels waar aan touwen worden gebonden en de stenen werden gesleept over nat gemaakte keiwegen. Recent is nog geprobeerd om zo'n steen op de oude Inca manier te verslepen, het duurde toen een maand om de steen te verslepen vanaf de plek waar het is uitgehakt tot en met de eindbestemming. In de tempel zijn veel van dit soort stenen, dus veel slaven zijn nodig geweest om de stenen te verslepen. De onderzoekers vermoeden dat de stad nog niet klaar was toen de Spanjaarden het Incarijk overnamen.

Het is een super interessant bezoek. Een mooi voorproefje voor de Incasteden die we nog gaan zien. Morgen hebben we een auto en gids geboekt om naar twee andere belangrijke Inca plaatsen te gaan.