Dinsdag 16 februari 'Langebaan pt 3)

16 februari 2016 - Langebaan, Zuid-Afrika

Dinsdag 16 februari 'Langebaan pt3'

Morgenmiddag vertrekken we weer naar Nederland. Vandaag dus onze laatse volle dag in Zuid Afrika. Tijd om de koffers weer in te pakken voor de terugreis.

Vanmiddag gaat Johan weer kiten. Dus vanochtend nog wat tijd om dingen in de omgeving te bekijken. Eerst nog even wat laatste dingen gehaald bij de Spar om de hoek, getankt en dan gaan we naar het Fossil Park vlak zo 17 kilometer rijden.

In dit gebied worden veel fossielen gevonden van miljoenen jaren geleden. Als we bij het park aankomen, denken we eerst dat we de enige bezoekers zijn. Maar er nog 8 anderen. Elke uur is er een rondleiding en bij de volgende rondleiding lijken er weer hetzelfde aantal te zijn.

Wij gaan natuurlijk mee met de rondleiding. Eerst rijden we in kolonne achter onze gids aan naar 1 van de opgravingen. De gids legt uit dat er vroeger in dit gebied een rivier lag en dat op de plek van de opgravingen een eilandje was waar allerlei botten naar toe zijn gedreven.

Bij de opgravingen zijn dan ook heel veel versteende botten te zien, zoals kaken, ellepijpen, tanden, ruggewervels. Eigenlijk alle stukken zijn wel wel aanwezig, maar het is geen volledig dier. Maar verschillende stukken van verschillende dieren. De opgraving die zichtbaar is, is een opgraving van fosielen van 5 miljoen jaar oud. Ongelooflijk dat je nu stukken van 5 miljoen jaar kan zien.

Toen leefden er andere dieren dan nu. Zo zijn er stukken van de kortnek giraffe zichtbaar. Deze kortnek giraffe was vele malen groter dan de mens. De kaak was alleen al 1,5 meter bij een volwassen dier. Ook zijn er stukken van walvissen en langnek giraffen zichtbaar.

Het gebied was vroeger een sulfaat mijn. Toen ze bezig waren met het graven naar sulfaat, kwamen ze heel veel fossielen tegen. Onder andere van de Afrikaanse beer en sabeltandtijgers. Helaas is er bij de mijnactiviteiten veel verloren gegaan. Het Fossil Park is een private onderneming, zodra er weer genoeg inkomsten zijn, wordt er weer gegraven. Er is nog maar een klein stukje afgegraven, dus ze verwachten nog veel meer fossielen te kunnen vinden.

Binnen in het museum zijn nog meer stukken zichtbaar, zoals de schedel van de afrikaanse beer en tanden van de Megladon, een hele grote prehistorische haai. Er bijzonder om dit te zijn. Zeker de hoeveelheid fossielen die zo dicht naast elkaar liggen.

Na de rondleiding gaan we weer terug naar Langebaan. We lunchen bij een pannekoeken restaurant met blijkbaar een Nederlandse eigenaar. Op het menu staan ook kroketten en bitterballen.

Om half drie heeft Johan weer afgesproken om te gaan kiten. Vandaag waait het flink harder dan gisteren. Dus een kleinere kite en meer mogelijkheden om te springen. Ik wordt gezandstraald terwijl Johan kite. Dus ik maak wat foto's en film wat en ga dan terug naar onze hotelkamer. Een foto van het schermpje van mijn camera zal ik toevoegen. Hierop kun je zien hoe hoog Johan springt.

Johan heeft erg goed gekited, veel gesprongen. Ook vandaag weer nieuwe dingen geleerd, die hij verder kan uitproberen in Nederland. Het is hier echt een mooi gebied om te kiten, maar ook om te suppen. We zullen hier zeker weer terug komen.

De koffers zijn zo goed als ingepakt, dus nog even onze laatste avond hier. Ongebruikelijk voor ons willen we weer eten bij hetzelfde restaurant als gisteravond (normaal kiezen we het liefst elke avond een ander restaurant). Hier heerlijk gegeten.

Morgen om 5 uur Zuid Afrikaanse tijd vliegen we. We vliegen eerst naar Johannesburg dan naar Doha en dan komen we rond 1 uur 's middags weer in Nederland aan. Het zal wel weer wennen zijn aan de kou in Nederland. (Nu om om 21:00 uur is het 19 graden :) )