Moray en Maras

23 september 2015 - Ollantaytambo, Peru

Moray en Maras

We starten rustig vandaag. We worden rond 9 uur opgehaald voor een tour die we gisteravond geboekt hebben. Maar omdat we elke ochtend vroeg op zijn, lukt uitslapen ons niet. Dus we zijn rond 6 uur wakker. Naast ons hotel loopt een riviertje en vlakbij zijn een aantal stroomversnellingen. Dus hoort de gehele tijd alsof het regent, maar dat is niet zo. Het is de laatste 1,5 week trouwens ook warmer. Dus de mutsen en handschoenen zijn niet meer nodig. We kunnen lekker rondlopen in t-shirt.

We hebben een privé-tour geboekt gisteravond bij een boekingsbureautje. We worden netjes op de afgesproken tijd opgehaald door een ruime auto. Gelukkig hoeven we niet de gehele rit met z'n drieën op de achterbank te zitten. Aangezien ik dan vaak in het midden zit, zie ik dan niet zo heel veel. Maar vandaag hebben we een soort mini-van dus heerlijk de ruimte.

We gaan vandaag naar een oude Inca opgraving en zoutbaden. Op de foto's ziet het er erg mooi uit, dus we zijn benieuwd. Onderweg stoppen we eerst even bij een plek waar een soort cocons tegen de bergflank zijn gebouwd op een paar kilometer hoogte. Het zijn overnachtingsplekken voor rotsklimmers. Ze klimmen er naar toe via een stijle rotswand, overnachten er (300 dollar per nacht!) en gaan dan via een zip-line naar beneden. Echt iets voor de mensen die een keer wat 'anders'  willen, maar ons niet gezien.

We gaan al snel van de reguliere route af en gaan via een zandpad met haarspeldbochten de berg omhoog. Hierdoor komen we langs velden waar mensen aan het werk zijn. Onderweg stoppen we nog een paar keer om foto's te maken. Het is een schitterend gezicht met de bergen en de valleien. Sommige bergen zijn zo hoog dat hierop gletsjers zijn. Een erg mooi uitzicht. Dit is een heel mooi gebied. Op veel plekken zijn nog de terrassen van de Inca's zichtbaar. In de Inca tijd waren alle bergflanken voorzien van dit soort terrassen, maar door de erosie zijn veel terrassen niet meer zichtbaar.

Na een tijdje rijden komen we aan bij Moray. We gaan via de achter ingang naar binnen. Dat is het fijne van een gids, dat je soms plekken ziet die je normaal niet ziet. Moray bestaat uit als het ware drie gaten in de grond waar de Inca's cirkels hebben gebouwd. Het is moeilijk uit te leggen. Wil je weten hoe het er uit ziet? Googel dan op Moray Peru.

Het is heel bijzonder. We hebben nog nooit zoiets gezien. Omdat we via de achterkant zijn binnengekomen hebben we niet heel veel last van overige toeristen.  Sowieso is dit vaak geen onderdeel van de standaard tours, dus het is rustiger met toeristen.

Het is onduidelijk waarvoor deze cirkels dienden. De meest aannemelijke theorie is dat dit een agrarisch experiment is van de van Inca's om te onderzoeken welke gewassen op welke hoogte het beste groeien en hoe dit beïnvloed kan worden. Een ander theorie is dat het gigantische amfitheaters zijn. Als je beneden in iets zegt zou je bovenin het perfect kunnen verstaan.

Ook dit gebied heeft last van erosie. Er zijn al een aantal muren ingestort. De techniek om het te herbouwen is echter verloren gegaan. Dus met veel inventiviteit wordt het geprobeerd na te bootsen.  Echt heel bijzonder.

Na het bezoek aan Moray gaan we naar zoutbaden van Maras. Eerst stoppen we even bij het dorpje Maras waar een dorpsfeest aan de gang is. Kinderen dansen in klederdracht. Het ziet er erg gezellig uit. Na even rond te hebben gelopen, gaan we weer op stap.

Op naar de zoutbaden van Maras (Salinas). Op een bergwand zijn allerlei bassins gemaakt waarin zout wordt gewonnen. Het is een heel mooi gezicht. Het lijkt een beetje op de plek in Marokko waar leer wordt gekleurd.

Vanuit de berg komt een stroompje met warm en zeer zout water. We proeven wat van het water en het is echt heel zout. Dit stroompje wordt afgetapt naar verschillende plekken op de berg. In de verschillende bassins wordt ca. 10 cm water gezet en na ongeveer een maand kan het zout 'geoogst'  worden. Er is verschillende soorten zout: zout voor diervoer, zout voor medicinale werking en zout om te eten. Dit heeft ook verschillende kleuren.

Er zijn meer dan 3000 zoutbassins, een heel schilderachtig beeld op de berg. In de Inca tijd werd hier al zout gewonnen en dit gebeurt nu nog steeds. Veel zout is ook voor de export. De zoutbassins zijn in handen van een groot aantal families die verenigd zijn in een coöperatie.

Na het bezoek kopen we nog wat zout voor thuis. Het is zout gemixt met andere kruiden. Dus vast lekker over vlees. We gaan na het bezoek weer terug naar Ollantaytambo. We gaan hier lekker lunchen, daarna lopen we terug naar het hotel.

Morgen pakken we de trein naar de uitvalbasis naar de Machu Pichu. We zijn bijna aan het einde van onze reis. Echt een hele mooie reis waar we veel bijzondere dingen hebben gezien. Zoveel dat het veel langer dan drie weken lijkt dat we hier zijn.