op naar Bolivia

8 september 2015 - Salar De Uyuni, Bolivia

Op naar Bolivia
Even een paar dagen geen wifi gehad. Daarom nu twee reisverslagen in 1 keer.
8-9
Vanochtend opgestaan rond half zeven. Voelt bijna als uitslapen. Vandaag gaan we naar Bolivia. We gaan drie dagen met een 4wd truck met chauffeur door een prachtig gebied.
We werden netjes op tijd opgehaald om 8 uur bij ons hotel. Wel is het koud, ongeveer 3 graden. Het busje haalt nog een paar andere reizigers op. We gaan daarna door naar de Chileense grens. Deze gaat normaal open om 8 uur. Maar deze dag gaat de grens pas open om 9:30. Waarom? geen idee. Omdat het druk is, hebben we rond 10 uur onze 'vertrekstempels' en kunnen we verder op pad.
Onze bus gaat met over een slingerweg de bergen in op naar de Boliviaanse grens. Het is een schitterende route. Na een tijdje komen we aan bij de Boliviaanse grens. Een klein gebouwtje, en dat is de grens. We laten onze paspoorten stempelen en we zijn in Bolivia.
Hier staan 4wd auto's op ons te wachten. We gaan samen met een andere Nederlander in een auto. Onze chauffeur heet Pepe. Het is stevige Boliviaan. De koffers gaan op dak, wij gaan in de auto en we gaan.
De eerst stop is al dichtbij. We stoppen bij Laguna Blanca. Echt een mooi plaatje. We gaan onderweg nog veel meer van dit soort lagunes zien. Ze zijn onbeschrijfelijk mooi. Wil je een beeld hebben van wat we hebben gezien, googel maar eens op Laguna Blanca of Laguna Verde, Of Laguna Colerado in Bolivia.
Op een gegeven moment zitten we op 5000 meter. Superhoog voor Nederlanders als ons. Of het komt door de hoogte, het geschud van de auto of omdat we al een tijdje niet hebben gegeten (door de hoogte heb je geen honger). Maar ik voel met totaal  niet lekker. Het laatste gedeelte van de reis krijg ik dan ook niet helemaal mee. Jammer want dit gebied is een van de redenen dat we deze reis zijn gaan doen.
Om half vier komen we aan bij ons hotel in de middle of nowhere. In dit hotel is geen warm water, geen verwarming en je slaapt met z'n zessen op een kamer. Niet echt iets voor ons. Maar we wisten het van te voren.
Na wat later blijkt een verlate lunch om 4 uur. Gaat de groep nog even op pad. Ik ga niet mee omdat ik me totaal niet lekker voel. Ik krijg lekker onder wol (slaapzak, lakenzak, dekentje en dekens van het hotel.
Na een paar uurtjes knap ik wat op, maar totaal nog niet fit. Het avondeten slaan we met z'n vieren maar over. Geen zin in.
Dus slapen maar. Niet dat het lukt, dus de hele nacht maar een beetje gedommeld.